Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

PROJEKTOWANIE I BADANIA

Projektowanie i badania — studia magisterskie na Wydziale Wzornictwa

  • Studia II stopnia
  • Czas trwania: 4 semestry
  • Tryb studiów: dzienne
  • Język: polski

PROGRAM

Projektowanie, które trafnie odpowie na wyzwania współczesności, musi być oparte na badaniach. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie realizować projekty naprawdę potrzebne, warte naszego wspólnego zaangażowania. Nowy program wpisuje się w tożsamość Wydziału Wzornictwa, która zawsze opierała się na społecznym zaangażowaniu projektowania. Program ten jest również otwarty na inne dziedziny, nie tylko projektowe ale też na nauki humanistyczne i społeczne. W skład zespołu dydaktycznego wchodzą praktykujące osoby z obszarów projektowania, sztuki, teorii i badań oraz osoby eksperckie zaproszone gościnnie do pracy nad konkretnymi projektami magisterskimi. Studia kończy praca nad dyplomem, która odbywa się równolegle z dwojgiem promotorów — części badawczej i części projektowej. Część badawcza wspiera projektową, ale także część projektowa służy badawczej. Zachęcamy, aby podejmowane obszary i zagadnienia projektów dyplomowych odpowiadały na różnego rodzaju bieżące kwestie społeczne, środowiskowe i gospodarcze. Bardzo ważne jest dla nas wspieranie zainteresowań projektowych i badawczych każdej osoby studiującej.

— dr Paweł Grobelny, kierownik studiów „Projektowanie i badania”

Studia magisterskie pozwalają na poszukiwanie własnej drogi projektowej. Program opiera się na dwóch głównych obszarach — projektowym i badawczym. W pierwszym semestrze studentki i studenci uczestniczą w warsztatach badawczych i projektowych. Drugi semestr poświęcony jest głównie trzem platformom badawczym realizowanym przez kadrę dydaktyczną wraz z zaproszonymi gościnnie osobami eksperckimi (socjolożki, architektki krajobrazu, antropolożki, ekonomistki, psychologowie, artyści, badacze). Ostatnie dwa semestry poświęcone są przede wszystkim pracy dyplomowej realizowanej pod opieką dwojga promotorów. Praca dyplomowa składa się bowiem z dwóch części – projektowej i badawczej. Oprócz zajęć projektowych i badawczych, które są głównymi filarami studiów magisterskich, osoby studiujące uczestniczą także w zajęciach artystycznych oraz teoretycznych, a także w zajęciach poświęconych zarządzaniu designem i budowaniu marki.

Studentki i studenci podczas studiów magisterskich zajmują się m.in. projektowaniem produktów, komunikacji, strategii, usług i kreowaniem przestrzeni publicznych. Tym działaniom towarzyszą zawsze badania, które są kluczowe dla określenia celów i założeń projektowych. To co wyróżnia kurs magisterski „Projektowanie i badania” to przede wszystkim współpraca ze specjalistkami i specjalistami spoza dyscyplin projektowych oraz z zewnętrznymi instytucjami.

Kadra

Platformy badawcze

Platformy badawcze realizowane są na pierwszym roku studiów magisterskich „Projektowanie i badania”. Osoby studenckie podzielone na trzy grupy uczestniczą naprzemiennie w trzech platformach prowadzonych przez gościnne osoby eksperckie i kadrę dydaktyczną Wydziału Wzornictwa.

Jak się studiuje?

  • Interdyscyplinarne zespoły będą pracować nad problemami społecznymi (social design), tematami związanymi z funkcjonowaniem miast (urban design), a także nad projektami związanymi ze środowiskiem naturalnym i klimatem (environmental design). Są to dwa cykle warsztatów, w których uczestniczą eksperci i ekspertki zapraszani/e spoza wydziału.
  • W toku studiów Studenci i Studentki realizują indywidualne projekty w wybranych pracowniach projektowych i artystycznych oraz wybierają interesujące ich zajęcia fakultatywne.

  • Ważnym elementem programu jest kurs Zarządzanie designem i budowa marki”, który przygotowuje do prowadzenia procesów tworzenia zrównoważonych modeli biznesowych i zaawansowanych technologicznie produktów, zarówno usług, jak i produktów materialnych, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

  • Studia trwają 4 semestry, ale tylko dwa pierwsze są naprawdę intensywne (34-35 godzin / tyg). Kolejne dwa semestry to czas na realizację indywidualnych badań i przygotowanie projektu dyplomowego. Zajęcia w tym czasie można wybierać elastycznie dostosowując je do rytmu pracy. 

Główne cele dydaktyczno-badawcze

  • kształcenie świadomych, wrażliwych i otwartych osób zajmujących się projektowanie
  • nauczanie metod badawczych i wykorzystywania ich w projektowaniu
  • badanie procesów i różnorodnych metodologii projektowania
  • otwieranie i poszerzanie dziedziny projektowania, inicjowanie działań interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych
  • poszerzanie roli projektowania o inicjowanie i kreowanie działań odpowiadających współczesnym wyzwaniom społecznym i środowiskowym

Metody realizacji programu

  • zapraszanie zewnętrznych partnerów instytucjonalnych do współtworzenia i wspierania warsztatów badawczo-projektowych
  • udział osób eksperckich z różnorodnych dziedzin do współprowadzenia platform badawczych
  • współprowadzenie prac dyplomowych przez dwóch promotorów — teoretyka i badacza oraz projektanta (dla części badawczej i części projektowej dyplomu)
  • prowadzenie zajęć metodami warsztatowymi i interdyscyplinarnymi, wspomagającymi działanie zespołowe
  • wspieranie zainteresowań projektowych i badawczych każdej osoby studiującej

Dla kogo są te studia?

Do studiowania na kierunku Projektowanie i badania zapraszamy absolwentów i absolwentki kierunków projektowych, np:

    • wzornictwo
  • projektowanie graficzne
  • architektura
  • urbanistyka
  • architektura wnętrz
  • projektowanie krajobrazu

Osoby, które studiowały wcześniej kierunki związane z projektowaniem, będą miały możliwość poznać głębiej metody badań w procesach projektowania, rozszerzyć swoje portfolio i zbudować nowe kompetencje związane z zarządzaniem designem.

Zapraszamy też absolwentów i absolwentki kierunków humanistycznych i interdyscyplinarnych, np:

  • socjologia
  • antropologia
  • psychologia
  • filozofia
  • kognitywistyka
  • gospodarka przestrzenna

Osoby z wykształceniem humanistycznym zyskają możliwość poznania podstaw warsztatu projektowego i sprawdzenia w praktyce, jak wygląda współpraca w zespole projektowym.