Mamzeta i Rożnowska na Zamku Królewskim

„Ubiór to język. Od szat królewskich po ekstrawaganckie kreacje współczesnych wizjonerów mody – nieustannie sygnalizuje tożsamość, władzę, status społeczny, gust i poglądy. Potrafi mówić wprost, ale i zdradzać więcej, niż byśmy chcieli. Bywa zarówno narzędziem ucisku, jak i symbolem wyzwolenia. Odzwierciedla zmiany społeczne i jednocześnie łączy z tradycją, którą niekiedy przetwarza w sposób ironiczny” – pisze Monika Przypkowska, kuratorka wystawy „Niech nas widzą” w Zamku Królewskim w Warszawie.
W pokazie bierze udział blisko 200 artystek i artystów, a wśród nich nasze wykładowczynie Monika Mamzeta i Agnieszka Rożnowska. Serdecznie polecamy wizytę w królewskich komnatach! Wystawa otwiera się 10 października i potrwa do lutego 2026 roku.
Odkąd tylko nagość stała się dla naszych odległych przodków problematyczna, strój pełni funkcję nie tylko praktyczną, ale też symboliczną. Królewskie gronostaje na ramionach, myśliwskie trofea u stóp, kwiaty na XVIII-wiecznych sukniach… – każdy z tych motywów odsyła do idei, mitów i archetypów, a przekaz ten odbieramy zarówno świadomie, jak i podświadomie.
Na ekspozycji znajduje się około 250 cennych i różnorodnych obiektów pochodzących z różnych epok – od XVI stulecia po współczesność. Wśród nich cenne dzieła wypożyczone z muzeów krajowych i zagranicznych, w tym Luwru, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu czy Galerii Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie, a także ze zbiorów prywatnych.
Odnosząc się kolejno do historycznych figur: władcy, rycerza, myśliwego, strojnej kobiety czy filozofa, wystawa odsłania bogactwo znaczeń zawarte w ubiorach na przestrzeni wieków. Unaocznia też, w jaki sposób poszczególne motywy powracają po stuleciach, uzbrojone w nowe, często biegunowo odmienne znaczenia. Czy wiesz, że gorset, dawne narzędzie patriarchalnego ucisku, dziś jest symbolem kobiecej siły?
Wystawa ukazuje modę jako wielką społeczną grę, w której narzędziem jest siła perswazji, a stawką – prestiż, atrakcyjność i władza. Prowokuje przy tym do zadania sobie pytania: czy gram w tę grę świadomie, czy tylko odgrywam narzuconą mi rolę?
„Niech nas widzą”
10.10.2025–08.02.2026
Zamek Królewski w Warszawie
Kuratorka: Monika Przypkowska
Identyfikacja wizualna: Jakub de Barbaro, w tle fragment pracy Zofii Kulik, „Wspaniałość siebie III”, 1997, z kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING
Artystki, artyści i osoby artystyczne: Magdalena Abakanowicz, Agata Agatowska, Marcello Bacciarelli, Władysław Bakałowicz, Cristóbal Balenciaga, Johann Friedrich Bause, Coco Chanel, Jean Duplessi-Bertaux, Michalina Bigaj, Agnolo Bronzino, André Le Brun, Agnieszka Brzeżańska, Jacques Callot, Giovanni Jacopo Caraglio, Collette Cathay, Sebastiano Ceccarini, Jan Ciągliński, Lovis Corinth, Charles-Antoin Coypel, Peeter Danckers de Rij, Jean Daulle, Michael John Davidson, Iwona Demko, Alexandre-François Desportes, Odo Dobrowolski, Jan Dobkowski, Aleksandra Domańska-Bortowska, Norman Durand, Martina Drozd Smutna, Christoph Dreischarf, Edward Dwurnik, Antoon van Dyck, Johann Friedrich Eberlein, Etienne-Maurice Falconet, Filippo Falciatore, Stefan (Stephan) Föger (Feger), Heinrich Friedrich Füger, John Galliano, Arent de Gelder, Andrzej Gilman (Andy), Viola Głowacka, Wiktoria Goryńska, Jean-Ignace-Isidore Gérard Grandville, Josef Grassi, François Guérin, Aneta Grzeszykowska, Rafał Hadziewicz, Veronika Hapchenko, Władysław Hasior, Willem Hondius, Jean-Antoine Houdon, Karolina Jabłońska, Joachim Friedrich Jacobson I, Christophe Josse, Ewa Juszkiewicz, Douwe Juwes de Dowe, Ida Karkoszka, Tomek Kawiak, Johann Joachim Kändler, Jan van Kessel (mł.), Bartek Kiełbowicz, Kasia Kmita, Aleksander Kucharski, Zofia Kulik, Agata Kus, Łukasz Korolkiewicz, Jan Kowal, Paweł Kowalewski, Dominika Kowynia, Per Krafft st., Helena Krajewska, Edward Krasiński, Natalia LL / Natalia Lach-Lachowicz, Zbigniew Libera, Maria Loboda, Marianne Loir, Louis-Michel van Loo, Krzysztof Lubieniecki, Marcin Maciejowski, Jan Matejko, Jacek Malczewski, Monika Mamzeta, Małgorzata Markiewicz, Juan Bautista Martínez del Mazo, Alexander McQueen, Claude Michel zw. Clodion, Bartłomiej Milwitz, Nicolas Mignard, Monika Misztal, Piotr Mlącki, Johann Samuel Mock, Rafael Santi, Olga Mokrzycka, Paulus Moreelse, Magdalena Moskwa, Andreas Møller, Thierry Mugler, Teresa Murak, Jean-Marc Nattier, Filippo Negroli, Marzena Nowak, Edward Okuń, Aleksander Orłowski, Teresa Pągowska, Natalia Pershina-Yakimanaskaya (Gluklya), Maria Pinińska-Bereś, Paulina Poczęta, Mariola Przyjemska, Tadeusz Przypkowski, Paco Rabanne, Karol Radziszewski, Peter Reinicke, Hans Ringler, Stephane Rolland, Barthélemy Joseph Roger, Daniel Rosebury, Agnieszka Rożnowska, Teresa Rudowicz, Yves Saint Laurent, Jadwiga Sawicka, Ala Savashevich, Jean-Louis Scherrer, Elsa Schiaparelli, Efraim Schreger, Louis de Silvestre, Justyna Smoleń, Franck Sorbier, Andreas Stech, Łukasz Stokłosa, Bartłomiej Strobel, Henryk Sylwestrowicz, Suzanne Talbot, Stefano Antonio Torelli, Pietro della Vecchia, Philippe Venet, Emmanuel Villanis, Roger Vivier, Frans Floris de Vriendt, Krzysztof Wachowiak, Aleksandra Waliszewska, Wacław Wąsowicz, Czesław Wdowiszewski, Wojciech Weiss, Jacob Wessel, Vivienne Westwood, Stanisław Witkiewicz, Ryszard Woźniak, Michał Zawada, Agata Zbylut, Jerzy Ryszard Zieliński (Jurry), Lorenzo Zucchi
Źródło: www.zamek-krolewski.pl