Złota Nitka 2025
Z ogromną dumą informujemy, że trójka naszych absolwentów: Tosia Bętkowska, Hubert Pelc i Konrad Sumera została wybrana do finału konkursu Złota Nitka 2025. W ręce Tosi Bętkowskiej trafiła nagroda przyznana przez partnerów wydarzenia – nagroda specjalna MMC za kolekcję dyplomową „Mandragora – roślina, która chciała stać się człowiekiem”.
Złota Nitka to najważniejszy ogólnopolski konkurs dla młodych projektantek i projektantów, który od trzydziestu lat kreuje scenę mody w Polsce. Konkurs towarzyszy dniom mody Łódź Young Fashion.
Laureatem Złotej Nitki 2025 został Dawid Brzeziński i jego kolekcja „Portret”.
Oprócz jury, swoje nagrody przyznali również partnerzy wydarzenia:
Wyróżnienie firmy Ferrero, właściciela marki Duplo: Justyna Rożek za kolekcję „Eternal bloom”;
Nagroda specjalna LPP: Bartosz Borowski za kolekcję „An homage to Arte Povera”;
Nagroda specjalna MMC: Maria-Antonina Bętkowska za kolekcję „Mandragora – roślina, która chciała stać się człowiekiem”;
Nagroda specjalna magazynu ELLE: Gabriel Data za kolekcję „POLISHER: Notatki o Polsce”;
Nagroda specjalna magazynu GQ: Martyna Konieczny za kolekcję „Cottage(hard)core”.
Finalistki i finaliści: Maria-Antonina Bętkowska, Bartosz Borowski, Dawid Brzeziński, Gabriel Data, Aleksandra Dłutowska, Magdalena Grolik, Martyna Konieczny, Elliott Kubiak, Hubert Pelc, Dominika Rozkrut, Justyna Rożek i Konrad Sumera.
Gala finałowa konkursu Złota Nitka 2025 odbyła się 29 listopada 2025 roku.
Tosia Bętkowska
„Mandragora – roślina, która chciała stać się człowiekiem”
Dyplomowa kolekcja licencjacka, 2025
Kiedy harcerze siadają przy ognisku, las nabiera magicznych mocy. Projektując „Mandragodę”, szukałam rytmu lasu, gdzie rozkład drzew ożywa – jak mandragora, roślina o ludzkim kształcie, talizman życia i śmierci. Inspiracje czerpałam z filmu Labirynt Fauna i sztuki Cedrica Laquize’a, gdzie brutalna cielesność spotyka się z oniryczną fantazją. Proces zaczął się od analizy pancerzy owadów, tworząc kolekcję kontrolowanej wolności. Żłobienie i łączenie skóry z innymi tkaninami stało się moim językiem opowieści, w którym efemeryczne wspomnienia i mit mandragory nabrały cielesnej formy.
Urodziłam się w Krakowie, wychowana między mundurem harcerskim a marzeniami o sztuce. Dziesięć lat z kompasem w dłoni nauczyły mnie wytrwałości, współpracy i tego, że najciekawsze ścieżki rzadko są wydeptane. Ukończyłam projektowanie ubioru w Katedrze Mody na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP. Moda to dla mnie połączenie pasji, pracy i poświęcenia. Najbardziej fascynuje mnie moda męska, tworzenie w skórze, praca z tkaniną i siła ludzkich rąk. Czuję nieustanną potrzebę odkrywania – ludzi, materiałów, idei.
Hubert Pelc
„Folk is my second favorite f word”
Dyplomowa kolekcja licencjacka, 2025
„Folk is my second favorite f word” to kolekcja zderzająca świat wiejskich, tradycyjnych obrzędów ludowych z miejskim klubowym performansem, redefiniująca pojęcie celebracji. To autorska interpretacja przeszłości i współczesności, rękodzieła i nowoczesnych technologii, która staje się wizualnym manifestem jedności w różnorodności oraz próbą nowego zdefiniowania tożsamości. Motywy kojarzone z folklorem zostają tu poddane analizie i dekonstrukcji, by mogły wybrzmieć we współczesnym, autorskim języku mody.
Hubert Pelc – absolwent Katedry Mody na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. Traktuje modę jako formę ekspresji artystycznej, koncentrując się na zagadnieniach tożsamości, przynależności oraz stereotypowego postrzegania świata. Fascynuje go dynamika relacji między miastem a wsią oraz wszystko to, co wykracza poza utarte schematy harmonii i piękna. W centrum jego modowych zainteresowań znajduje się człowiek jako istota społeczna. Jego twórczość to dialog między tradycją a eksperymentem oraz próba uchwycenia osobistej perspektywy na współczesną rzeczywistość.
Konrad Sumera
„Wild Before Seven”
Dyplomowa kolekcja licencjacka, 2025
Ta kolekcja to opowieść o chęci zachowania wrażliwości w dorosłym świecie. Inspiracje czerpię z literatury A. Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”, Syndromu Piotrusia Pana oraz ubioru dziecięcego z lat 50. i 60. XX w. Każdy element powstał z dbałością o rzemiosło i symbolikę. Poprzez ironię, niedoskonałość, nostalgię i zniekształcone proporcje sylwetek kolekcja redefiniuje wizerunek dorosłości, nadając mu lekkości i fantazji. Użyte materiały to jedwab, wełna, bawełna, materiał PCV , zestawione zostały z ręcznie dzierganymi akcesoriami, filcowaniem oraz autorskimi nadrukami.
Konrad Sumera – absolwent Katedry Mody na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. Jego twórczość cechuje silny wydźwięk artystyczny i odważne podejście do formy. W kolekcjach łączy eksperymentalną konstrukcję z inspiracjami płynącymi ze sztuki i kultury popularnej, wzbogacając projekty o elementy ironii i subtelnego absurdu. Modę traktuje jako nośnik treści – medium narracji, które pozwala opowiadać historie, prowokować do refleksji i komentować zjawiska społeczne. Jego prace często balansują na granicy estetyki i konceptu, eksplorując emocje, tożsamość oraz relacje człowieka z otoczeniem.