Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Zapraszamy na otwarcie 14.12 (czw.), godz. 18:00 na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, ul. Myśliwiecka 8.

Wzór i powtórzenie

Wspólnie z Pauliną Włostowską podążającą tropem polskiej szkoły tkaniny prezentujemy wybór wykonanych w różnych technikach prac z cyklu „Zakład Barwy i Światła”.

W kompozycjach rysunkowych i pracach malarskich, które artystka w postaci ornamentów przenosi na tkaniny, można rozpoznać powrót do wzorów stosowanych w sztuce i designie około połowy XX wieku, czerpania z kontekstów różnych tradycji plastycznych i dekoracyjnych oraz interpretowania ich na nowo. W swojej artystyczno-badawczej praktyce, opartej na eksplorowaniu przeszłości, Paulina Włostowska nawiązuje m.in. do kolektywnych przedsięwzięć i twórczości kobiet-projektantek okresu Polski Ludowej, również tych związanych z warszawską Akademią Sztuk Pięknych, gdzie działały aż cztery pracownie tkaniny: tkactwa ręcznego, gobelinu, żakardu oraz druku.

Tytułowe „Wzór i powtórzenie” to dwa wieloznaczne pojęcia, wokół których oscyluje twórczość Pauliny Włostowskiej. Można odczytywać je na poziomie dosłownym jako to, co buduje abstrakcyjną, rytmiczną ornamentykę jej prac. Jednocześnie wzór (i szerzej: wzornictwo) odnosi się do projektowania produktu czy prototypowania, co podkreśla fascynację Włostowskiej praktykami balansującymi na granicy sztuk plastycznych i produkcji przemysłowej. Podobnie powtórzenie to nie tylko multiplikacja elementów kompozycyjnych, ale także swego rodzaju „powtórka z historii”, archiwistyczne czerpanie z bogactwa doświadczeń projektantek i projektantów sprzed dekad. Jednak tak rozumiane „powtórzenie” w pracach Włostowskiej należy ująć w duży cudzysłów — artystka bowiem nie ogranicza się do odtwarzania estetyki charakterystycznej dla wzornictwa okresu PRL-u, lecz dokonuje świadomej autorskiej analizy i reinterpretacji tego (często zapominanego czy pomijanego) dziedzictwa kultury wizualnej.

Paulina Włostowska

(ur. 1987 w Warszawie) zajmuje się malarstwem, realizacją murali, liternictwem i tkaniną, a także niskonakładową grafiką warsztatową: tworzy autorskie ziny i artist booki. W 2012 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskała również specjalizację w pracowni tkaniny tradycyjnej u prof. Doroty Grynczel. Jej prace były pokazywane m.in. w Muzeum Warszawy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Muzeum Lniarstwa w Żyrardowie oraz w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie. Współpracuje z galerią Polana Institute, z którą zrealizowała m.in. wystawy indywidualne Epifania Parerga w Petrykozach (2021) i Papieroplastyka w Warszawie (2020), oraz z Fundacją Razem Pamoja. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2022).

W semestrze zimowym roku akademickiego 2023/24 Paulina Włostowska prowadzi zajęcia w Artystycznej Pracowni Gościnnej 2 na Wydziale Wzornictwa. Jednym z efektów zajęć jest mural realizowany kolektywnie w styczniu 2024 roku według projektu wybranego spośród zgłoszonych przez osoby studenckie. Wypełni on ściany na drugim piętrze budynku, między biblioteką a biurem Programu Publicznego i Dokumentacji.

 

Wydarzenia towarzyszące

Oprowadzanie po wystawie
15.02.2024 (czwartek), godz. 18:00
prowadzenie: dr Agata Szydłowska

Odsłonięcie muralu Oli Pieczko
26.01.2024 (piątek), godz. 17:30

fotografia przedstawiająca detal tkaniny według projektu Pauliny Włostowskiej
fot. Anna Zagrodzka

Paulina Włostowska 
WZÓR I POWTÓRZENIE

Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie
ul. Myśliwiecka 8

14.12.2023 – 24.02.2024

wystawa czynna od poniedziałku do piątku
w godzinach od 11:00 do 19:00
wstęp wolny

współpraca kuratorska: Romuald Demidenko, Anna Palacz

Projekt zrealizowany w ramach Programu Publicznego Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie

W ramach Programu Publicznego na Wydziale Wzornictwa realizujemy wystawy i wydarzenia dyskursywne, które prezentują projektowanie jako narzędzie patrzenia na świat

dowiedz się więcej