Zofia Bal, Ludwika Cybulska, Zofia Dopierała, Gustaw Duliński, Jan Gonciarz, Julia Jaworska, Monika Juchnicka, Aleksander Kępiński, Dominik Krzysztofik, Natalia Lulek, Katarzyna Markowska, Agnieszka Odziemkowska, Zuzanna Olszewska, Aleksandra Parchem, Ryszard Piskorski, Blanka Przedpełska & Aleksandra Rysak, Żaklina Raniuszek, Antoni Rzepka, Urszula Sośnierz, Weronika Ściślak, Hanna Świtkowska, Karolina Terenowska, Anna Wiecińska, Pola Wiślicz, Antoni Wrzosek, Sebastian Zgutka, Agnieszka Zielińska, Martyna Żak oraz zespół projektowy: Michał Januszko, Zofia Kotowska, Olga Kwiatkowska, Wojciech Szadkowski, Klara Zalewska
UNBOXING to wystawa dyplomantek i dyplomantów Wydziału Wzornictwa. Prezentujemy na niej przedmioty, eksperymenty projektowe i zapis procesów twórczych, które mogą stać się odpowiedzią na dylematy współczesnej rzeczywistości.
Fot. Antonina Konopelska.
UNBOXING daje wgląd w szerokie spektrum zainteresowań osób wkraczających zawodowo w obszar designu.
Autorskie obiekty, działania kolektywne lub koncepcje wypracowane na drodze konsultacji z potencjalnymi użytkowni(cz)kami i społecznościami wskazują na umiejętność posługiwania się przez młode projektantki i projektantów różnorodnymi technikami i materiałami. Można w nich dostrzec namysł nad funkcjonalnością i formą przedmiotów tworzących naszą codzienność, ale również wrażliwość społeczną i ekologiczną oraz zaangażowanie w poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów — zarówno w skali makro, jak i mikro.
Na wystawie symbolicznie „odpakowujemy” — jak w krótkich formach wideo udostępnianych w sieci — wybrane prace realizowane na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP. Zapis zdejmowania kolejnych warstw opakowań, nierzadko pełen napięcia i oczekiwania nasuwa skojarzenia z etapami projektowania: od pierwszej idei, poprzez kolejne kroki w postaci prób i błędów, aż do momentu nadania procesowi finalnego kształtu i uzyskania zamierzenia w postaci konkretnego przedmiotu lub niematerialnego narzędzia.
ZOFIA BAL: Healing & Transforming
Kolekcja powstała w efekcie namysłu nad problematyką postrzegania ludzkiego ciała i doświadczenia traumy, zarówno psychicznej, jak i fizycznej. Traumatyczne przeżycia kształtują naszą psychikę, mają wpływ na postrzeganie przez nas świata, ale także kształtują nasze ciała. Proces ten jest niezwykle trudny, jednak może dawać możliwość rozwoju człowieka jako jednostki. Celem działania dyplomowego było wykreowanie sylwet inspirowanych kintsugi – tradycyjną japońską techniką naprawiania ceramiki złotem. Staje się ona metaforą psychicznej transformacji, gojenia i szeroko pojętego zdrowienia. Stanowi także afirmację cielesności i różnorodności, w szczególności ciał kulturowo postrzeganych jako niedoskonałe. Kolekcja powstała z wykorzystaniem autorskich eksperymentów z sitodrukiem na tkaninach i puchnącej farby.
@zosiabal
praca licencjacka / promotorka Irina Dzhus
LUDWIKA CYBULSKA: Znaki okoliczne – system oznaczeń lokalnych wspierający proekologiczne życie w mieście
Projekt powstał z potrzeby promowania i upowszechniania rozwiązań wpisujących się w założenia proekologiczne. Proponowany system oznaczeń lokalnych zbiera dostępne w najbliższej okolicy punkty i usługi, które przekładają się m.in. na ograniczenie emisji CO2 czy wydłużenie przydatności przedmiotów codziennego użytku. System złożony jest z trzech elementów: piktogramów, map i aplikacji mobilnej. Jego zadaniem jest eksponowanie tych punktów, podkreślanie ich dostępności i stworzenie wygodnego narzędzia do ich wyszukiwania. Poprzez zastosowanie w przestrzeni publicznej, wskazówki mają trafiać do powszechnej świadomości, zachęcając do proekologicznych postaw i poznawania lokalności.
praca licencjacka / promotorka dr Magdalena Małczyńska-Umeda
ZOFIA DOPIERAŁA: Ogień i woda
„Ogień i woda” jest rodzajem instalacji site specific, która zachęca do niekonwencjonalnego dialogu między ludźmi i kulturami. Stanowi próbę podjęcia dyskursu dotyczącego przenikania się tradycji oraz obyczajów. Realizacja przedstawia kompleksowy zestaw elementów, które miałyby składać się na kreację w przestrzeni miejskiej. Lokalne uwarunkowania wybranego obszaru Gorzowa Wielkopolskiego, miasta o germańskiej historii z nowym, polskim rozdziałem, stały się inspiracją do eksploracji tematyki przenikania się kultur oraz symboliki granic przez pryzmat obyczajów pogańskich.
@witkacy_s_daughter
praca licencjacka / promotor prof. dr hab. Jerzy Porębski
GUSTAW DULIŃSKI: Boys World
Kolekcja jest efektem przemyśleń na temat roli mężczyzny we współczesnym świecie. Garnitur kulturowo postrzegany jest jako symbol statusu – uniform dojrzałego mężczyzny, który odniósł sukces. W projekcie „Boys World” zyskuje nowy wymiar poprzez połączenie z kontrastującą stylem i materiałami odzieżą piłkarską, która pełni w kolekcji funkcję wspomnienia dzieciństwa i chłopięcej beztroski. Dwie grupy strojów, które zgodnie ze stereotypową, konserwatywną wizją świata noszą „prawdziwi mężczyźni,” zostają poddane dekonstrukcji i niejako zawłaszczone. Podczas procesu projektowego istotna była nie tylko warstwa ideowa, ale również jakość wykonania, dbałość o detale oraz mnogość technik i rozwiązań konstrukcyjnych.
@gustawdulinski
praca licencjacka / promotorka Manon Kündig
JAN GONCIARZ: Autonomiczny środek transportu
Projekt małego w pełni autonomicznego pojazdu pozwalającego na wygodny transport dwóch osób, umożliwiający im wygodne przemieszczanie się w obrębie miejskim i podmiejskim. Samochód ma być wynajmowany na jeden przejazd za pomocą aplikacji. Autonomiczny system jazdy pozwalałby na samodzielny dojazd pod wskazany adres oraz bezpieczny dowóz użytkownika do miejsca docelowego. W trakcie jazdy pasażer nie angażuje się w kierowanie, może w tym czasie np. wypoczywać lub planować inne zajęcia. Pojazd ma być napędzany wodorem przetwarzanym na energię za pomocą ogniw paliwowych.
praca licencjacka / promotor dr hab. Bartosz Piotrowski
JULIA JAWORSKA: Sour – zestaw naczyń do fermentacji żywności
Zestaw do fermentacji żywności to projekt, który zwraca uwagę na problem współczesnego modelu żywienia, opartego na wysokoprzetworzonej żywności, spożywanych w pośpiechu posiłkach oraz zanikaniu lokalnych kultur gastronomicznych. Zaprojektowane obiekty stanowią sugestię rozwiązania — budowanie zdrowych nawyków, poprzez jednostkowe aktywizowanie użytkownika w praktykę pracy z jedzeniem. Na komplet składają się trzy ceramiczne naczynia, każde uzupełnione o dedykowaną pokrywkę: jedno do kiszenia warzyw i owoców, drugie naczynie do napojów tonizujących oraz kolejne oddzielne do produktów mlecznych.
@julaj_design
praca licencjacka / promotor dr Bartłomiej Mejor
MONIKA JUCHNICKA: Projekt wyposażenia klas wczesnoszkolnych
Celem projektu było wypracowanie rozwiązań poprawiających komfort fizyczny i psychiczny w szkole, zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Abstrakcyjne kształty obiektów wyposażenia pozwalają dzieciom na kreowanie przestrzeni zgodnie z własną wyobraźnią. Barwy i faktury tkanin oraz wypełnienie poduszek naturlaną łuską gryczaną wzmacniają doświadczenia sensoryczne. Obiekty zbudowane są tak, by zmniejszać dystans i hierarchię między dziećmi i opiekunami, a przez to poprawiać relacje obu grup.
@monikajuchnicka
praca licencjacka / promotor dr Paweł Grobelny
ALEKSANDER KĘPIŃSKI: Zestaw do produkcji wina w warunkach domowych
Zestaw umożliwia przeprowadzenie procesu winifikacji w warunkach domowych przy zachowaniu dobrych praktyk robienia wina. Finalnym efektem researchu, badań oraz procesu projektowego jest kompletny zestaw do domowej produkcji wina wykonany z materiałów docelowych. Uwzględnia on także projektowanie w duchu zasady wabi-sabi, która pozwala wydobyć piękno przedmiotu wraz z upływającym czasem. Zastosowane materiały są naturalne i podlegają recyklingowi. Projekt powstał we współpracy z polską manufakturą szkła PuckGlas.
praca magisterska / promotor dr Tomasz Rygalik
praca teoretyczna / dr hab. Magdalena Kochanowska
DOMINIK KRZYSZTOFIK: Problem nacjonalizmu i broni białej w Polsce
Projekt bada relacje między nieuregulowanymi przepisami dotyczącymi broni białej w Polsce a ruchami nacjonalistycznymi, które często używają symboli i narzędzi wzbudzających strach, kojarzących się z przemocą i zagrożeniem, ale także zawłaszczających i wypaczających polskie symbole narodowe. W projekcie uwzględniono aspekty techniczne i kulturowe noża, jego podwójny charakter jako narzędzia i symbolu. Proces topienienia jest manifestem, który sprzeciwia sie przemocy. Dopełnieniem projektu są zdeformowana flaga i uchwyt oraz kominiarka – atrybut osób ukrywających tożsamość, tu jednak przekształcony na przezroczystą formę odsłaniającą prawdziwe intencje. Poprzez metaforyczne ujęcie tematu, prace zapraszają do stawiania pytań podkreślając, że symbole narodowe mogą być poddane manipulacji i użyte dla różnych, często szkodliwych celów.
@dominik.nie.krzysztof
praca magisterska / promotorzy: dr Jakub Jezierski, dr Ewa Maria Śmigielska
NATALIA LULEK: Zdrowy talerz – zestaw do nauki o zdrowym odżywianiu dla dzieci w wieku 6-8 lat
Jednym z większych problemów XXI wieku jest epidemia nadwagi i otyłości. Badania również wykazują, że na nasze nawyki żywieniowe w życiu dorosłym, duży wpływ ma dzieciństwo. W oparciu o te założenia powstały zajęcia ”Zdrowy talerz” dla dzieci w wieku od 6 lat w górę. Zajęcia odbywają się w dwóch etapach. Pierwszy etap jest teoretyczny – dzieci dowiadują się jakie są grupy żywnościowe, dlaczego są ważne oraz jak komponować zdrowo zbilanoswane posiłki w ciągu dnia. Odbywa się to przy użyciu planszy informacyjnej i magnesów z ikonkami żywności. W drugim etapie dzieci samodzielnie przygotowują posiłek na bazie zdrowego przepisu. Przepisy skomponowane sątak, aby dzieci nie musiały korzystać z obróbki termicznej i krojenia. Dzieci zdobywają podstawowe umiejętności kulinarne oraz uczą się podążania za instrukcją.
@n.lulek
praca licencjacka / promotor prof. dr hab. Grzegorz Niwiński
KATARZYNA MARKOWSKA: A-EYE – urządzenie do osobistego monitoringu
Punktem wyjścia dla projektu był problem lęku odczuwanego przez kobiety w przestrzeni miejskiej oraz jego kulturowych źródeł. A-EYE to projekt osobistego monitoringu, który przez swoje antropomorficzne cechy wysyła sygnał potencjalnemu oprawcy: „jesteś obserwowany”. Bazuje na technologii rozpoznawania obrazów przez sztuczną inteligencję. Celem tego projektu było zadanie odbiorcom pytania – „Czy chcemy żyć w społeczeństwie, w którym ciągłe obserwowanie jest konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa i równości wszystkich jego członków?”. W projekcie wykorzystane zostały środki wyrazu z pogranicza designu, sztuki i inżynierii. Formalnie obiekt jest zestawem małych ekranów, które umieszcza się w okolicach klatki piersiowej oraz pleców użytkowniczki/ka.
@kasia_markowska
praca licencjacka / promotor prof. dr hab. Jerzy Porębski
AGNIESZKA ODZIEMKOWSKA: Echo – narzędzie wspierające rozmowę o stracie
Narzędzie powstało w odpowiedzi na problem, jakim jest tabuizacja tematu śmierci, żałoby i straty. Jego celem jest stworzenie wspólnej przestrzeni i danie pretekstu grupie bliskich sobie osób (np. rodzinie, przyjaciołom, parze) do rozmowy o wspólnej stracie. Narzędzie jest zaprojektowane tak, by podejmowany temat był możliwie dowolny. Można z jego pomocą rozmawiać o śmierci bliskiej osoby czy zwierzęcia, o stracie wiary, emigracji z kraju czy o innej dowolnej stracie. Echo na zasadach gry ma pomóc w otwarciu się na swoje wspomnienia, myśli i uczucia oraz dzielenie się nimi z bliskimi. Daje możliwość wspólnotowego przeżywania straty i żałoby, przy jednoczesnym prowadzeniu indywidualnej narracji. Narzędzie odpowiednie jest dla osób w wieku od 7 lat. Potencjalnie może stać się wsparciem dla terapeutów, fundacji czy ośrodków interwencji kryzysowej.
@odziemkovvska_design
praca licencjacka / promotor dr hab. Daniel Zieliński
ZUZANNA OLSZEWSKA: Dekonstrukcja patriarchatu
Kolekcja porusza problematykę wpływu patriarchalnych systemów wartości na jednostkę. Poprzez próbę dekonstrukcji symboli patriarchatu chcę unaocznić jego strukturalne wady. Efektem mojej pracy ma być wykreowanie nowej rzeczywistości wychodzącej poza schematy dotychczas panujących zasad. Sylwetki mają za zadanie pozbawiać patriarchatu jego powagi i wartości, robiąc sobie z niego pewnego rodzaju żart. Wytykają błędne osądzenia i podważają panujące zasady. Poprzez zredefiniowanie zjawiska “power suitu”, staram się pozbawić go jego uznania dla społecznych hierarchii i w konsekwencji stworzyć nowoczesny “power dressing” dla każdego bez hierarchicznych podziałów.
@zuzvnnv
praca licencjacka / promotorka Irina Dzhus
ALEKSANDRA PARCHEM: System do aranżacji roślinności we wnętrzach mieszkań i domów
System aranżacji roślin jest odpowiedzią na potrzebę otaczania się zielenią we wnętrzach domów i mieszkań. Składa się z dwóch modeli opierających się na tym samym sposobie montażu doniczek. Model rozporowy możemy dopasować do wysokości pomieszczenia, a model wolnostojący występuje w wysokości 140 oraz 200 cm. Donice mocowane są za pomocą prostego zawiesia działającego na zasadzie zaporu. Pod wpływem ciężaru, kątów zgięcia oraz antypoślizgowej powierzchni, doniczka utrzymuje się w dowolnym miejscu stelażu. Zestaw zawiera wbudowaną lampę led oświetlającą rośliny po zmroku.
@olaparchem
praca licencjacka / promotor prof. dr hab. Jerzy Porębski
RYSZARD PISKORSKI: Kaucjusz – aplikacja/gra wspomagająca system gospodarki odpadów komunalnych
W Polsce od 2025 r. zacznie działać nowy system kaucyjny. Za butelki po napojach trzeba będzie zapłacić 50 groszy kaucji, którą odzyskamy po odniesieniu opakowań do wyznaczonych sklepów. Aplikacja ma za zadanie zachęcić do zwracania butelek oraz ułatwić ten proces poprzez umożliwienie odzyskiwania kaucji na konto i przekazywanie butelek innym użytkownikom. Dodatkowo, za zwracanie butelek dostajemy walutę wirtualną “Uczynki” do wykorzystania w grze. Gra polega na ulepszaniu postaci, rywalizowaniu między użytkownikami i dzielnicami Warszawy oraz edukowaniu się w zakresie ekologii i odpadów. Projekt jest nowatorskim podejściem do kształtowania lepszych nawyków w stosunku do odpadów komunalnych oraz budowania świadomości ekologicznej i społecznej odpowiedzialności.
@rys.piskorski
praca magisterska / promotor dr Daniel Zieliński
praca teoretyczna / dr Agata Szydłowska
BLANKA PRZEPELSKA, ALEKSANDRA RYSAK: W co się bawią ludzie. Ludens – platforma edukacyjna
Nazwa platformy „Ludens” z łaciny oznacza człowieka bawiącego się. Zaproponowane na niej narzędzia powstały w oparciu o wyniki z cyklu autorskich warsztatów przeprowadzonych w klasach III i IV szkół podstawowych. Wykazały one trzy obszary, które są aktualnymi wyzwaniami w edukacji dzieci: płeć, w znaczeniu często krzywdzących stereotypów; sprawność; oraz wielokulturowość, która jest szczególnie aktualnym tematem w Polsce. Platforma służy dzieleniu się zasobami w postaci gotowych do wykorzystania scenariuszy zajęć oraz zestawu pomysłów, jak bawić się tym, co jest pod ręką. Projekt jest adresowany przede wszystkim do przedstawicieli sektora edukacji – zarówno placówek edukacyjnych, jak i rodziców czy samych dzieci. Celem platformy jest budowanie pomostu pomiędzy tymi grupami i tworzenie sieci społecznej.
@olarysak @blanka.przedpelska
praca magisterska / promotor dr Paweł Grobelny
praca teoretyczna / dr Agata Szydłowska
ŻAKLINA RANIUSZEK: Współczesne rozwiązania wiklinowe
Wiklinowy fotel zaprojektowany został z myślą o produkcji seryjnej i łatwiejszym transporcie większej ilości mebli. Jego forma jest efektem badań ergonomicznych przeprowadzonych pod okiem wybitnych specjalistów w tej dziedzinie. Wiklina ceniona jest ze względu na ekologiczność i lokalny charakter. Metalowa konstrukcja z cienkościennej rurki stalowej nierdzewnej jest lekka, nie ulega korozji i umożliwia stworzenie nowoczesnego kształtu fotela. Prototyp wraz z poduszkami uprzyjemniającymi korzystanie z mebla zostały wykonane własnoręcznie przez autorkę.
@zaaaklinn
praca licencjacka / promotor prof. dr hab. Grzegorz Niwiński
ANTONI RZEPKA: Projekt obiektów wykonanych z recyklingowanych blatów deskorolkowych
Projekt obejmuje kilka obiektów wyposażenia wnętrz stworzonych ze zużytych blatów deskorolkowych. Mimo tego, że już nie nadają się one do jeżdżenia, posiadają duży potencjał projektowy. Wykonane z siedmiu warstw kolorowych fornirów klonu kanadyjskiego charakteryzują się dużą giętkością, twardością oraz wytrzymałością. Największym wyzwaniem jest opanowanie skomplikowanych krzywizn blatu i dopasowanie ich natury odpowiednio do projektowanego produktu.
@rzepca
praca licencjacka / promotor prof. dr hab. Jerzy Porębski
URSZULA SOŚNIERZ: Projekt systemu modułowych miejsc do odpoczynku na Szlaku Orlich Gniazd
Odpoczynek w trakcie wędrówki na szlaku turystycznym jest ważnym elementem każdej wycieczki. Projekt stanowi odpowiedź na tę potrzebę. Modułowy system elementów, które można składać w sposób odpowiadający konkretnemu obszarowi oparty został na badaniach przeprowadzonych w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Przeznaczony jest na długie szlaki (w tym wypadku na Szlak Orlich Gniazd – 164 km). Główny moduł to wiata, która pozwala na odpoczynek w ciągu dnia oraz nocleg. W wiacie znajdziemy miejsce na schowanie i zabezpieczenie rowerów czy powieszenie hamaka. Inne moduły: palenisko, platforma na namiot, śmietniki i toalety dobierane są pod konkretne potrzeby obszaru.
@urszso
praca licencjacka / promotor dr Jan Buczek
WERONIKA ŚCIŚLAK: Jak budować więź między człowiekiem a zwierzętami pozaludzkimi
Antropozoologia łączy w sobie nauki przyrodnicze, humanistyczne i społeczne. To obszar, który dostarcza naukowych podstaw dla działań na rzecz ochrony i praw zwierząt. Praca dyplomowa obejmuje stworzenie inicjatywy społecznej edukującej w zakresie praw zwierząt i ekologii, której efektem będzie promocja i projekt strony internetowej w wersji desktop i mobilnej. Jej nazwa, ANI-UNI, powstała z połączenia słów animal (pol. zwierzę) oraz unity (pol. jedność). Kompozycje graficzne dla strony i plakatów przedstawiają bliską, harmonijną relację między ludźmi a zwierzętami. Za inspirację posłużyły syntezy form charakterystyczne dla dzieł m.in. Henriego Matisse’a czy rzeźb Henry’ego Moore’a.
@weronikascislak
praca licencjacka / promotor dr Jakub Jezierski
HANNA ŚWITKOWSKA: Sala multimedialna dla szkół podstawowych o programie edukacyjno-wychowawczym
Praca dyplomowa obejmuje projekt multimedialnej sali o programie edukacyjno-wychowawczym, wykorzystującej technologię projection mappingu. Pomieszczenie ma na celu polepszenie warunków edukacyjnych oraz ułatwienie dostępu do aktywności uzupełniających program szkolny, jak relaks i kreatywność. Za pomocą rzutników w sali można wyświetlać projekcje na wszystkich ścianach. Sala posiada również wyposażenie do przeprowadzenia zajęć teatralnych takie jak ekrany i lampy. Projekt jest przystosowany do szkół podstawowych modelu tysiąclatki, ponieważ tego typu szkół jest najwięcej w Polsce, co daje możliwość powielania projektu w wielu placówkach.
Oprócz sali zaprojektowany został program zajęć z trzech obszarów aktywności: edukacji, kreatywności i relaksu.
@haniaurenia
praca licencjacka / promotor prof. dr hab. Grzegorz Niwiński
KAROLINA TERENOWSKA: Goddesses of Slavic World
Główną inspiracją kolekcji były boginki słowiańskiej mitologii oraz moment w polskiej historii, w którym religia politeistyczna przenikała się z nowo pojawiającym się chrześcijaństwem. Impulsem do jej stworzenia było poczucie pomijania tego tematu przez oficjalną narrację historyczną. W kolekcji słowiańskie boginki mieszają się ze świętymi religii chrześcijańskiej, w efekcie czego powstają „hybrydy” inspirujace formy poszczególnych sylwetek – są to Południca, Marzanna, Dziedzilla, Strzyga, Żywia, Kikimora, Dziewanna i Mokosz, zestawione ze świętymi reprezentującymi podobne archetypy. Projekt „Goddesses of Slavic World” koncentruje się głównie na tkaninie pokreślającej kunszt rękodzielnictwa oraz połączenie materiałów rustykalnych z nowoczesnymi.
@karolinaterenowska
praca licencjacka / promotorka Irina Dzhus
ANNA WIECIŃSKA: Zestaw naczyń wzmacniających doznania smakowe
Projekt zestawu ceramicznego został stworzony w oparciu o badania przeprowadzone w obszarze gastrofizyki, która koncentruje się na czynnikach wpływających na polisensoryczne doznania podczas spożywania jedzenia i napojów. Zestaw został wykonany z kamionki. W jego skład wchodzi osiem różnych elementów: miseczka i talerzyk na przystawki, dwa talerze i dwie miski obiadowe oraz dwa talerzyki deserowe. Zróżnicowane kolory naczyń są dedykowane różnym smakom: niebieski kolor słonym potrawom, brązowy gorzkim, naturalny odcień kamionki – wytrawnym, ale łagodnym kremowym potrawom, zielony kolor – kwaśnym deserom, a różowy – słodkim, kremowym deserom.
@trvskii
praca licencjacka / promotor dr Bartłomiej Mejor
POLA WIŚLICZ: Flowers shall grow
Inspiracją dla kolekcji są subiektywne przemyślenia i emocje związane z zagrożeniem katastrofą klimatyczną. Tytuł to cytat ze słów malarza Edwarda Muncha: „From my rotting body, flowers shall grow and I am in them, and that is eternity”. To refleksja o przemijaniu, końcu, który, w myśl prawom natury, daje początek czemuś nowemu. Kolekcja stwarza wyimaginowany świat, rodzaj alternatywnej rzeczywistości, której mieszkańcy wchodzą w inną relację z naturą – opartą nie na dominacji, ale symbiozie i współpracy. Naturalne tkaniny zastosowane w projekcie (len, jedwab, bawełna) uzupełnione zostały przez autorski rodzaj bioplastiku – miksturę wody, skrobi kukurydzianej, octu i gliceryny.
@pola.wislicz
praca licencjacka / promotorka dr Zuzanna Srebrna
ANTONI WRZOSEK: Widzialna/niewidzialna
Przedstawione rozwiązania są próbą wyjścia naprzeciw potrzebom osób w niezwykle trudnym życiowym momencie, jakim jest wejście w kryzys bezdomności. Równie ważnym kontekstem projektu jest zwrócenie uwagi osób domnych na ten kryzys i wprowadzenie go do świadomości społecznej. Wynikiem mojej pracy i badania są rozwiązania mogące pomóc osobom w kryzysie bezdomności, w tym ławka z funkcją schronienia, szafka zewnętrzna na swój dobytek oraz pralnia umiejscowiona w przestrzeni ujęć oligoceńskich.
@antoni_wrzosek
praca licencjacka / promotor dr Paweł Grobelny
SEBASTIAN ZGUTKA: Obuwie zerowaste typu lifestyle
Projekt jest odpowiedzią na mało ekologiczną branżę obuwniczą, która generuje dużą ilość odpadów. Wybrana technologia produkcji oraz uproszczenie sposobu wytwarzania pozwala zmniejszyć wpływ środowiskowy przedstawionego sneakera.Projekt dodatkowo uwzględnia skan ciśnieniowy stopy, co racjonalizuje wybranie technologii druku 3D (MJF) i pozwala osobom o różnej anatomii na noszenie obuwia bardziej estetycznego niż ortopedyczne rozwiązania na rynku konsumenckim.
@sebaneste
praca licencjacka / promotor dr hab. Daniel Zieliński
AGNIESZKA ZIELIŃSKA: Znicz biodegradowalny
Projekt znicza biodegradowalnego wpisuje się w tradycję zostawiania światła na grobach zmarłych. Dzięki niedużym kosztom materiałów, z których jest wykonany, nie odbiega wyraźnie od kosztu zakupu znicza tradycyjnego. Dzięki zastosowaniu w pełni biodegradowalnych materiałów znicz nie pozostawia dużego śladu na środowisku naturalnym. Zastąpienie tradycyjnych światełek grobowych wersją ekologiczną mogłoby mieć duży wpływ na zmniejszenie ilości długo rozkładających się odpadów pozostałych po tradycyjnych zniczach.
praca magisterska / promotor dr hab. Jarosław Kozakiewicz
praca teoretyczna / dr hab. Magdalena Kochanowska
MARTYNA ŻAK: Integracyjny plac zabaw
Projekt odwołuje się do idei dostępności tworząc warunki do skutecznej integracji dzieci pełnosprawnych oraz poruszających się na wózkach poprzez wspólną zabawę. W ten sposób od najmłodszych lat uczymy dzieci wrażliwości na innych oraz aktywujemy te, dla których klasyczne zabawki nie są dostępne. Projekt placu zabaw składa się z serii ośmiu zabawek: trzech do wspinaczki, pochylni – dźwigni, tarczy do rzutów, dzwonków i ksylofonu, labiryntu oraz platformy. Platforma stanowi tor składający się z windy, przepaści, górek, pola trójkątów, mostku oraz pochylni. Zaprojektowana przestrzeń zachęca do wspólnej zabawy, współpracy, wprowadza także elementy rywalizacji w bezpiecznych warunkach oraz atmosferze równości.
praca licencjacka / promotor prof. Michał Stefanowski
Michał Januszko, Zofia Kotowska, Olga Kwiatkowska, Wojciech Szadkowski, Klara Zalewska: SZAPKA
„Szapka” to projekt, który powstał w ramach platformy projektowej Planeta oraz współpracy z kooperatywą „Dobrze”. Jest to odpowiedź na problem wzmożonej obecnie migracji spowodowanej działaniami wojennymi w Ukrainie. Pomysł polega na zaaranżowaniu warsztatów dla mieszkających w Warszawie uchodźców, na których poznają proste rzemiosło, jakim jest plecenie. Rezultatem spotkań są czapki (ale także inne produkty) z dzianiny z odzysku. Umiejętność wytwarzania rękodzieła może pomóc migrant(k)om zdobyć źródło dochodów. Działanie ma na celu pomoc w zbudowaniu nowych więzi między osobami nowo przybyłymi do Polski oraz nagłośnienie sytuacji w Ukrainie.
Platformy projektowe: prof. Grzegorz Niwiński, Katarzyna Kalinowska, Sara Vicari
Katarzyna Markowska
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
Sebastian Zgutka
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
Antoni Wrzosek
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
Pola Wiślicz
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
Julia Jaworska
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Ludwika Cybulska
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 17
Zofia Bal
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 18
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
+4
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
+7
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
+11
UNBOXING
Zofia Bal, Ludwika Cybulska, Zofia Dopierała, Gustaw Duliński, Jan Gonciarz, Julia Jaworska, Monika Juchnicka, Aleksander Kępiński, Dominik Krzysztofik, Natalia Lulek, Katarzyna Markowska, Agnieszka Odziemkowska, Zuzanna Olszewska, Aleksandra Parchem, Ryszard Piskorski, Blanka Przedpełska & Aleksandra Rysak, Żaklina Raniuszek, Antoni Rzepka, Urszula Sośnierz, Weronika Ściślak, Hanna Świtkowska, Karolina Terenowska, Anna Wiecińska, Pola Wiślicz, Antoni Wrzosek, Sebastian Zgutka, Agnieszka Zielińska, Martyna Żak oraz zespół projektowy: Michał Januszko, Zofia Kotowska, Olga Kwiatkowska, Wojciech Szadkowski, Klara Zalewska
Ermitaż, Muzeum Łazienki Królewskie
ul. Myśliwiecka 1A, Warszawa
26 października – 26 listopada 2023
wystawa czynna: pt. – niedz. w godzinach: 10:00–16:00
wstęp wolny
współpraca kuratorska: Romuald Demidenko, Anna Palacz
identyfikacja wystawy: Julia Jaworska, Natalia Lulek, Weronika Ściślak
aranżacja: Agnieszka Odziemkowska, Ryszard Piskorski, Aleksandra Rysak, Antoni Wrzosek
organizacja wystawy: Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie
podziękowania: Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Barbara Jezierska
Projekt zrealizowany w ramach Programu Publicznego Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie
ℹ️
INFORMACJA dla osób poruszających się na wózkach lub mających trudności z poruszaniem: obecnie wejście do budynku wyposażone jest w tymczasową rampę pozwalającą na wjechanie wózkiem; wewnątrz przestrzeń jest szeroka, nie posiada progów — dla osób niewidomych: aby wejść do Ermitażu, należy pokonać 4 wysokie stopnie, zadzwonić dzwonkiem umieszczonym przy drzwiach, na wysokości przystępnej dla osoby dorosłej (stojącej); wystawa znajduje się na parterze, dokładnie naprzeciwko wejścia; wewnątrz znajdują się trzy wydzielone przestrzenie wystawowe, w układzie litery L.
Na życzenie oferujemy możliwość oprowadzania z audiodeskrypcją
Oprowadzanie po wystawie 24.11 (piątek), godz. 18:00
Romuald Demidenko i Anna Palacz zapraszają oprowadzanie kuratorskie, w trakcie którego opowiedzą o blisko 30 pracach, które znalazły się na wystawie i zdradzą kulisy powstawania projektu.