Program
Głównym celem zajęć jest nauka rozwiązywania problemów poprzez projektowanie przedmiotów i zachowań. W procesie dydaktycznym duży nacisk kładziony jest na kwestie społeczne, ale nie jest to jedyny obszar działań podejmowanych przez pracownię.
Prowadzone w pracowni projekty obejmują różne aspekty: użytkowe, estetyczne, technologiczne, konstrukcyjne, ekologiczne, społeczne, z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych, relacji produkt – odbiorca, produkt – środowisko, produkt – finanse, produkt – promocja.
Podczas prowadzonych w ramach przedmiotu zajęć studenci muszą rozpoznać problemy w obszarach, którymi się w czasie pracy zajmują. Istotnym elementem jest zdefiniowanie potrzeb przyszłego użytkownika, oraz oczekiwań i możliwości przedsiębiorcy, znalezienie odpowiedzi na pytania dla kogo i dlaczego podejmujemy daną pracę. Istotne jest, aby proponowane nowe produkty miały głębszy sens i rozwiązywały rzeczywiste problemy. Stosując metodologię symulującą profesjonalne procedury studenci porównują istniejące rozwiązania, opisują zastaną sytuację, a następnie definiują propozycję rozwiązania problemu. W wyniku pracy analitycznej powinno powstać kilka propozycji rozwiązań.
Spośród nich wybrana zostaje optymalna, najbardziej twórcza propozycja. Jednym z elementów programu jest poszukiwanie nowatorskich rozwiązań, których ostatecznym efektem może być wykreowanie zupełnie nowych produktów lub zachowań.
Dochodzenie studentów do oczekiwanego rezultatu musi odbywać się zgodnie z przyjętą metodologią, umożliwiającą nabycie i doskonalenie umiejętności: najpierw obserwacja obszaru zainteresowania, następnie analiza problemu, sporządzenie projektów wstępnych, w oparciu o szkice, rysunki i makiety robocze, a następnie rozwinięcie koncepcji i wykonanie projektu końcowego, przedstawionego w postaci rysunków prezentacyjnych – renderingów, rysunków technicznych, rysunków pokazujących proces użytkowy, modelu imitacyjnego lub prototypu, oraz prezentacji multimedialnej. Kolejną ćwiczoną podczas zajęć umiejętnością jest publiczna prezentacja wykonanej pracy. W zależności od zadania projekty realizowane są indywidualnie lub grupowo. Podczas zajęć grupowych, zwłaszcza we wstępnej fazie projektu studenci nabywają umiejętności dyskusji i krytyki wzajemnie przedstawianych koncepcji. Przy okazji realizowanych projektów powtarzane są profesjonalne procedury stosowane w praktyce projektowej.
W miarę możliwości, w pracowni realizowane są tematy konkursowe, lub warsztaty z polskimi lub zagranicznymi partnerami zewnętrznymi.
Kryteria oceny:
- Intelektualne – Jakość analizy i badań. Umiejętne wyciąganie wniosków. Zrozumienie prawdziwych potrzeb.
- Kreacyjne (twórcze) – Umiejętność znalezienia nowatorskich, twórczych rozwiązań formy, konstrukcji, funkcji itp.
- Profesjonalne – Jakość i czytelność końcowego efektu pracy projektowej, uwzględniającego potrzeby zrównoważonego rozwoju.
Efektywna i systematyczna praca w ciągu semestru.
W pracowni realizowane są projekty semestralne oraz prowadzone są dyplomy licencjackie i magisterskie.
Zajęcia prowadzone metodą korektową, dwa razy w tygodniu:
wtorki i czwartki, godz. 9-12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5