Pracownia Malarstwa i Rysunku


Prowadzący
mgr Mikołaj Chylak


Program:

Celem zajęć jest zbudowanie u studentów świadomości „użytkowego” znaczenia ich prac. Obrazów i rysunków, jako obiektów, które nie służą zaliczeniu, a istnieniu w konkretnej przestrzeni i określonemu oddziaływaniu na ludzi w niej przebywających.

Obraz, jako obiekt użytkowy, posiada oczywiście inne przeznaczenie niż stół czy krzesło, nie mniej jednak posiada je. To właśnie wyraził francuski malarz Henri Matisse mówiąc, że chciałby, aby jego malarstwo oddziaływało na zmęczonego człowieka niczym „wygodny fotel”. Jednak sama przyjemność dla oka nigdy nie była nadrzędnym celem. Dobrym przykładem może być sztuka Afryki, która zainspirowała na początku XX wieku twórczość Picassa. Użyte formy i kolory miały tam m.in. za zadanie odstraszać i chronić człowieka w świecie, gdzie obecność złych duchów była równie realna jak w Europe deszcz dla projektanta parasoli. Ważnym jest, aby student Wzornictwa określił własny cel w odniesieniu do swoich obrazów. To właśnie z tego indywidualnego powodu wynikać powinna forma jego obrazów i rysunków.

 

Przykładowe zadania:

„Obraz dokądś, dla kogoś”

obraz, który ma powstać jest wynikiem ustaleń. Student wybiera osobę, dla której chce namalować obraz i przestrzeń związaną z tą osobą, w której obraz zawiśnie. Ważne jest to, że obraz nie ma być „zleceniem” wykonanym według wskazówek osoby, dla której malowany jest obraz. Jeśli okaże się że ustępstwa, na które musi pójść autor są zbyt duże (obraz przestaje być jego), należy zmienić odbiorcę. Efektem końcowym są szkice, sam obraz oraz zdjęcie obrazu w przestrzeni, dla której jest przeznaczony.

 

„Sito”

Student wykonuje odręczny rysunek na folii, której następnie użyje jako matrycy do wykonania odbitek techniką sitodruku. Efektem końcowym będą szkice do projektu oraz dowolny przedmiot z nadrukiem. Ważne jest żeby od samego początku pracy nad zadaniem mieć na uwadze przedmiot, który powstanie tak, żeby rysunek uwzględniał jego formę. Zadanie będzie wykonywane we współpracy z Wydziałem Grafiki.

 

„Obraz jako przedmiot”

Student wybiera istotny dla niego przedmiot, który „sportretuje”. Do ustalenia z prowadzącymi jest kwestia skali. Dodatkowo tematem tego zadania jest sprawa faktury malarskiej. Chodzi o to, żeby malując nie odwzorowywać wybranego przez siebie przedmiotu (co zresztą jest niewykonalne) ale żeby malując go stworzyć kolejny, niezależny przedmiot, jakim będzie obraz, manifestujący własną realność właśnie poprzez swoją wyrazistą fakturę.

Poza realizacją zadań praca odbywa się w pracowni. Ustawienia martwej natury są proponowane przez studentów (każdy jest przypisany do konkretnego ustawienia, które przygotowuje, a następnie układa razem z prowadzącym). Podczas pracy z natury nacisk kładziony jest na szkic, jako pierwszy zapis myśli. Zapis, mogący stanowić „prototyp”, coś co reprezentuje obiekt, zanim ten zaistnieje ale równie dobrze będący zrealizowaną koncepcją, klarowną, pozbawioną zbędnych ozdobników, skończoną pracą.

 

Pracownia obejmuje 1 i 2 rok studiów
Zajęcia odbywają się w środy (malarstwo, godz. 9.00-13.00) i w piątki (rysunek, 14.00-18.00)

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie © 2018

Korzystamy z technologii ciasteczek. Przeglądając naszą stronę zgadasz się na używanie ich. Polityka cookies.Rozumiem