Pracownia Malarstwa i Rysunku


Prowadzący

prof. Łukasz Korolkiewicz

mgr Mikołaj Chylak


Program:

prof. Łukasz Korolkiewicz:

W semestrze III, IV, V oraz VI realizowane są 4 ćwiczenia malarskie. Zadania umożliwiają swobodną interpretację przedstawionego problemu. Istnieje znaczna dowolność wyboru interpretacji tematu, powiązana z obserwacją zaaranżowanego wycinka rzeczywistości. Każde zadanie dotyczy wybranych zagadnień konstrukcji malarskiej lub tematów wykraczających poza problemy czysto malarskie, lecz na nie oddziałujące. Rysunkowe studia z natury kształcą umiejętności obserwacji i precyzji manualnej, kompozycji oraz indywidualnej interpretacji postaci ludzkiej i jej otoczenia.

mgr Mikołaj Chylak:

Celem zajęć jest zbudowanie u studentów świadomości „użytkowego” znaczenia ich prac: obrazów i rysunków jako obiektów, które nie służą zaliczeniu, a istnieniu w konkretnej przestrzeni i określonemu oddziaływaniu na ludzi w niej przebywających. Obraz jako obiekt użytkowy posiada oczywiście inne przeznaczenie niż stół czy krzesło, nie mniej jednak posiada je. To właśnie wyraził francuski malarz Henri Matisse mówiąc, że chciałby, aby jego malarstwo oddziaływało na zmęczonego człowieka niczym „wygodny fotel”. Jednak sama przyjemność dla oka nigdy nie była nadrzędnym celem. Dobrym przykładem może być sztuka Afryki, która zainspirowała na początku XX wieku twórczość Picassa. Użyte formy i kolory miały tam m.in. za zadanie odstraszać i chronić człowieka w świecie, gdzie obecność złych duchów była równie realna jak w Europe deszcz dla projektanta parasoli. Ważne jest, aby student Wzornictwa określił własny cel w odniesieniu do swoich obrazów. To właśnie z tego indywidualnego powodu wynikać powinna forma jego obrazów i rysunków.

Pracownia do wyboru dla studentów II i III roku studiów I stopnia specjalizacji Projektowanie Produktu i Komunikacji Wizualnej

Zajęcia odbywają się w środy (malarstwo, godz. 9.00-13.00) i w piątki (rysunek, 14.00-18.00)