Powitanie od samorządu studenckiego
Cześć! Z tej strony Wika i Igor – Wasi przewodniczący!
Chcielibyśmy pogratulować każdemu z Was dostania się na wasze wymarzone studia. Mamy nadzieję, że z przyjemnością spędzicie z nami te kilka następnych lat. By ułatwić Wam odnalezienie się w nowej przestrzeni, wraz z naszą niezawodną kadrą uczelni opracowaliśmy dla Was zbiór znaczących informacji, rad i wskazówek, który każdy z nas chciałby dostać na początku naszej przygody na wydziale.
Poniżej znajdziecie niezbędne informacje, będące dla was przydatne nie tylko na początku, ale również i na przestrzeni wszystkich następnych lat studiowania – od informacji jak zalogować się na waszego maila, przez rady gdzie najecie się w trakcie przerwy między zajęciami, kończąc na zasadach przygotowywania dokumentacji, której nie będziecie musieli później poprawiać.
W tym małym kompendium wiedzy znajdziecie (prawie) wszystko co będzie wam potrzebne! Jeszcze raz gratulujemy dołączenia do naszej małej społeczności i życzymy wam wielu sukcesów akademickich!
O Wydziale Wzornictwa
Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie istnieje od 1977 roku. Nasz program promuje myślenie holistyczne, łączy projektowanie produktu, komunikacji wizualnej i przestrzeni oraz projektowanie ubioru z wiedzą o rynku, technologiach, naukach społecznych, sztuce i kulturze. Trzy kluczowe filary programu każdego kierunku to design, sztuka i teoria.
Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie to miejsce, gdzie odkryjesz, jak design może wpływać na otaczający nas świat. Nasz program uczy nie tylko projektowania produktów, ubrań czy przestrzeni, ale też tego, jak łączyć to z wiedzą o sztuce, technologii i życiu społecznym.
Na zajęciach poznasz praktyczne metody projektowania, które pomogą Ci tworzyć rozwiązania estetyczne, funkcjonalne i poruszające emocje. Zależy nam na tym, żebyś poprzez design kształtowała pozytywne zmiany w społeczeństwie, zwłaszcza w odniesieniu do osób, które często są pomijane.
Będziesz współpracować z wyjątkowymi artystami i rozwijać swoje myślenie kreatywne dzięki koncepcji Formy Otwartej Oskara Hansena. Oprócz praktyki, weźmiesz udział w wykładach i wydarzeniach, które pokażą Ci, jak design może zmieniać świat. To wszystko czeka na Ciebie – jeśli czujesz, że design to Twoja pasja, jesteś we właściwym miejscu!
Więcej ciekawych informacji o Wydziale Wzornictwa znajdziesz w zakładce na naszej stronie internetowej.
O ASP w Warszawie
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie to największa i najstarsza uczelnia artystyczna w Polsce, kształcąca rocznie około 1600 studentów, promująca otwartość, wolność twórczą i szacunek dla różnorodnych postaw artystycznych. Więcej ciekawych informacji o ASP znajdziesz na stronie głównej uczelni.
Kierunki studiów i katedry
Studia na Wydziale Wzornictwa odbywają się na 3 kierunkach: „Projektowanie produktu, przestrzeni, przekazu” – studia licencjackie, „Projektowanie ubioru i jego konteksty” – studia licencjackie, „Projektowanie i badania” – studia magisterskie. Informacje na temat naszych kierunków i oraz ich ramowe plany znajdziesz w zakładce Kierunki studiów.
W ramach wybranego przez Ciebie kierunku będziesz mieć zarówno zajęcia teoretyczna jak i praktyczne w pracowniach. Wykładowczynie i wykładowcy oraz przedmioty, które prowadzą wchodzą w skład różnych katedr – tak właśnie zbudowana jest struktura naszego i każdego innego wydziału na ASP. Nasze katedry to:
Katedra Podstaw Projektowania, gdzie podstawowych umiejętności projektowych, technologii i komunikacji wizualnej uczą się osoby studiujące na „Projektowaniu produktu, przestrzeni, przekazu”.Więcej informacji o programie, pracowniach i prowadzących znajdziesz na podstronie Katedry Podstaw Projektowania.
Katedra Projektowania gromadzi pracownie projektowe dedykowane starszym rocznikom kierunku „Projektowaniu produktu, przestrzeni, przekazu” oraz osobom studiującym na studiach magisterskich „Projektowanie i badania”. Zapraszamy na podstronę Katedry Projektowania by odkryć bogactwo dostępnych pracowni projektowych.
Katedra Mody cała jest dla kierunku „Projektowanie ubioru i jego konteksty” – więcej dowiesz się z podstrony katedry.
Katedra Praktyk Artystycznych zaprasza osoby studiujące do pracowni artystycznych na poszukiwanie kontekstów kulturowych i społecznych twórczości i budowanie warsztatu plastycznego.
Katedra Teorii Designu organizuje zajęcia związane z teoretyczną stroną projektowania – refleksja, krytyka, analiza to podstawowe umiejętności każdej projektantki i projektanta. Więcej informacji znajdziesz tu.
Międzywydziałowa Samodzielna Katedra Kształcenia Teoretycznego odpowiada za kształcenie teoretyczne w całej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Będziesz się tu uczyć między innymi historii sztuki i filozofii, zajęcia odbywają się w budynku przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39. Rekomendacje dotyczące wyboru zajęć teoretycznych umieściliśmy pod planami zajęć (dotyczy studiów magisterskich oraz starszych lat studiów licencjackich).
Studium Języków Obcych to kolejna jednostka, którą warto znać ponieważ nauka języka obcego jest obowiązkowa na wszystkich naszych kierunkach. Plan zajęć znajdziesz na podstronie studium.
Plan zajęć z Wychowania Fizycznego znajdziesz tu.
Tygodniowe plany zajęć i harmonogram
Na naszej stronie internetowej, w zakładce STUDIUJESZ znajdziesz wiele przydatnych informacji – między innymi nasze plany zajęć i harmonogram roku akademickiego.
Ważne kontakty
Najwięcej spraw w trakcie studiów załatwisz w naszym dziekanacie, gdzie od poniedziałku do czwartku w godzinach 12:00-14:00 czeka na Ciebie pani Anita Bednarkiewicz, email: dziekanat.wwp@asp.waw.pl, tel.: 22 628 16 23
Opiekę nad wszystkimi osobami studiującymi na Wzornictwie sprawuje prodziekana ds. studenckich dr hab. Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz, prof. uczelni, email: agnieszka.roznowska@asp.waw.pl
Zawsze warto wiedzieć, do kogo się zwrócić o koleżeńską pomoc, czy poradę. Przewodniczącą Samorządu studenckiego Wzornictwa jest Wiktoria Jabłońska (wiktoriajablonska@asp.waw.pl), a wiceprzewodniczącym Igor Wawrzak (igorwawrzak@asp.waw.pl).
Ważną jednostką jest uczelniany Dział Nauczania, który znajduje się w Pałac Czapskich przy ul. Krakowskie Przedmieście 5 w pok. 0.4. Godziny przyjęć: poniedziałek, środa, czwartek, piątek g. 12:00 – 14:00. Wtorek – nieczynne.
Adres mailowy: dn@asp.waw.pl, tel: 22 320 02 18. Więcej informacji znajdziesz na stronie internetowej.
Akademia Sztuk Pięknych jest rozsiana po całej Warszawie (i nie tylko). Wszystkie budynki i adresy znajdziesz TU.
Studenckie SOS
Jeśli kiedykolwiek znajdziesz się w trudnej sytuacji życiowej i będziesz potrzebować wsparcia w sytuacji kryzysowej, to przydatnych adresów szukaj na stronie Studenckie SOS
Regulaminy
Tu znajdziesz dokumentację regulaminową i programową Wydziału Wzornictwa
Tajemnice eceteesa, sylabusa i akademusa
Twoje studia będą odbywać się według zaakceptowanego planu studiów, w którym określony został ich kierunek, forma, liczba semestrów, ilość godzin w toku studiów i punktów ECTS potrzebnych do ukończenia nauki. Z planu dowiesz się również jakie przedmioty i w jakim zakresie czasowym będziesz realizować w danym roku akademickim oraz ile punktów ECTS uzyskasz zaliczając je.
No właśnie, czym są te tajemnicze eceteesy? ECTS – europejski system transferu i akumulacji punktów (ang. European Credit Transfer and Accumulation System – ECTS). System umożliwia zaliczenie na poczet programu studiów na jednej uczelni punktów uzyskanych na innej uczelni w kraju i za granicą. Punkty ECTS odzwierciedlają nakład pracy osoby studiującej – 1 punktowi ECTS odpowiada średnio 25-30 godzin pracy.
Informacje na temat ilości punktów ECTS, liczby godzin kontaktowych (to liczba godzin zajęć, które masz z prowadzącymi) i godzin pracy własnej (to liczba godzin pracy poza organizowanymi zajęciami) znajdziesz w sylabusie każdego przedmiotu. Sylabus, czyli karta przedmiotu, zawiera również informacje na temat wymagań wstępnych, planowanych zadań, sposobów zaliczenia.
Akademus jest Twoim elektronicznym dziennikiem, ale nie tylko. Tą droga można się zapisać na wykłady oraz lektoraty, głosować oraz wypełniać ankiety.
Opłaty za niezadowalające wyniki w nauce:
1) powtarzanie przedmiotu – 500 zł za semestr
2) powtarzanie roku – 3.000 zł
3) powtarzanie semestru – 1.500 zł
W celu dokonania opłat wskazanych w pkt 1)-3) należy pobrać z systemu Akademus dane niezbędne do przelewu, w tym indywidualny rachunek bankowy dla danej operacji bankowej.
Skrzynka mailowa ASP i Google Drive
Pierwsze logowanie na konto akademickie
Login i hasło zostaną wysłane na Twój prywatny adres e-mail, który służył nam do kontaktu podczas rekrutacji. Nasza poczta oparta jest na Gmailu, więc logujemy się przez gmail.com, używając pełnej nazwy konta w formacie: imienazwisko@cybis.asp.waw.pl. Po zalogowaniu prosimy o zmianę hasła na własne. W razie potrzeby resetu hasła, skontaktuj się mailowo z help@asp.waw.pl.
Dysk Google
Masz do dyspozycji 100 GB przestrzeni na Dysku Google. Możesz tam przechowywać własne pliki, będziesz też dostawać materiały od innych. Pamiętaj o zachowaniu bezpieczeństwa podczas udostępniania swoich plików w sieci.
Poczta
Wszelka korespondencja między wydziałem a studentami odbywa się za pośrednictwem poczty akademickiej. Możesz wysyłać i odbierać wiadomości zarówno z aliasu @cybis.asp.waw.pl, jak i @asp.waw.pl — obie adresy prowadzą do tej samej skrzynki. Alias @cybis.asp.waw.pl służy głównie do logowania na konto akademickie.
Inne aspekty konta akademickiego
Konto akademickie zostanie usunięte po zakończeniu nauki. Oprócz Gmaila i Dysku Google, często korzystamy z aplikacji Google Workspace, takich jak Google Classroom, Google Meet, Kalendarz oraz pakiet biurowy: Dokumenty, Arkusze i Prezentacje.
Dostęp do sieci WiFi - eduroam
Na akademii i wydziale działa sieć eduroam. Dane do logowania otrzymasz po wypełnieniu formularza na stronie: eduroam.asp.waw.pl. W przypadku komputerów konieczne jest pobranie i instalacja instalatora Eduroam dostępnego na tej samej stronie. Sieć eduroam działa również na innych uczelniach na świecie — więcej informacji na eduroam.pl i eduroam.org.
Modelarnia, pracownia komputerowa i druk 3D
Modelarnia:
opieka: Jerzy Wasilewski, Michał Oborzyński, Sławomir Czajkowski
Modelarnia wyposażona jest w narzędzia i maszyny pozwalające na realizację modeli i prototypów projektów realizowanych w pracowniach projektowych. W jej skład wchodzi stolarnia, pracownia metalu, pracownia tworzyw sztucznych i lakiernia. Dostęp do modelarni jest w godzinach 9.00-17.00 tylko pod nadzorem opiekunów modelarnii i po wcześniejszym przeszkoleniu. Modelarnia znajduje się na parterze w końcu głównego korytarza.
Więcej informacji o modelarni>>
Pracownia CNC:
opieka: Maciej Stefański (maciej.stefanski@asp.waw.pl)
Maciej Głowacki (maciej.glowacki@asp.waw.pl)
W pracowni CNC można realizować części do modeli i prototypów przy wykorzystaniu narzędzi sterowanych komputerowo. Wyposażona jest w proste drukarki FDM, wycinarkę laserową, urządzenie wielofunkcyjne Snapmaker, oraz frezarkę cnc trójosiową. Dostęp do pracowni będzie możliwy po odbyciu przeszkolenia w zakresie obsługi poszczególnych maszyn. Pracownia zlokalizowana jest w piwnicy naszego Wydziału w korytarzu po prawej stronie.
Pracownia komputerowa:
opieka techniczna: Kamil Trzaskowski (kamil.trzaskowski@asp.waw.pl)
Pracownia jest dostępna w dwóch trybach: podczas zajęć oraz swobodnie, gdy jest otwarta i nie odbywają się w niej zajęcia. Do Twojej dyspozycji jest 13 komputerów oraz 4 stanowiska ze stacjami dokującymi, umożliwiającymi podłączenie własnego laptopa (praca na dużym ekranie, z myszką i pełnowymiarową klawiaturą). Dostępne oprogramowanie obejmuje aktualny pakiet Adobe, Autodesk Fusion, Rhinoceros i Solidworks. Możesz również drukować dokumenty w formatach A4 i A3, skanować oraz wykonywać kserokopie.
Laboratorium Druku 3D:
opieka techniczna: Kamil Trzaskowski (kamil.trzaskowski@asp.waw.pl)
W naszym laboratorium druku 3D możesz realizować własne projekty w technologiach FDM i LCD. Pliki w formacie STL (bez polskich znaków w nazwie) wysyłajcie na adres kamil.trzaskowski@asp.waw.pl. Model zostanie sprawdzony i wyceniony. Maksymalny obszar roboczy to 305 × 305 × 457 mm. Dostępne filamenty: PLA, PET-G, ABS.
Więcej informacji o laboratorium>>
Zakład Dokumentacji i Biblioteka WW
opieka: Anna Palacz (anna.palacz@asp.waw.pl)
Wszystkie osoby studiujące na Wydziale Wzornictwa na koniec każdego semestru składają dokumentację swoich prac. Przygotowaliśmy przystępną instrukcję, która krok po kroku wyjaśnia, jak to zrobić. Twoje projekty, podobnie jak projekty Twoich koleżanek i kolegów, trafią do archiwum – będą tworzyć historię naszego Wydziału! Mogą także posłużyć jako materiały do promowania Waszych osiągnięć. Jeżeli chcesz przejrzeć archiwalne prace na interesujący Cię temat, napisz na adres: dokumentacja.wwp@asp.waw.pl
Na Wydziale znajdziesz też specjalistyczną bibliotekę, w której gromadzone są publikacje związane z projektowaniem, znajdziesz tu m.in. unikatowe czasopisma.
Na akademii jest rownież Biblioteka Główna – warto zajrzeć!
Narzędzia potrzebne podczas studiów
Narzędzia na start w Pracowniach Podstaw Projektowania:
- Nóż segmentowy, łamany (np Olfa L2 lub podobny) *najlepiej duży 18 mm oraz w miarę możliwości mały 10 mm (lub skalpel)
- Nożyczki
- Linijka stalowa/metalowa do cięcia min 30 cm
- Kątomierz
- Ekierka
- Cyrkiel
- Ołówek
- Gumka
- Temperówka
- Markery Sharpie (Czarny, Czerwony)
- Kość introligatorską lub inne narzędzie do bigowania (rekomendujemy kości naturalne z kości zwierzęcej a nie plastiku) np. taka.
- Spinacze do bielizny 5-10 sztuk (najlepiej drewniane)
- Klipy metalowe „binder clips” 25-32 mm (5-10 sztuk)
- Szpilki
- Suwmiarka np. taka.
- linijka „od zera”
- komplet pilników iglaków
- przymiar kątowy ze stopką 150 x 100
- komplet wierteł HSS 1,5 mm – 6 mm
- papiery ścierne
- ściski
- nóż segmentowy, łamany (np Olfa L2 lub podobny) *najlepiej duży 18 mm oraz mały 10 mm (lub skalpel)
- linijka stalowa/metalowa do cięcia min 30 cm
- ołówki
- gumki do ścierania
- ekierka
- cyrkiel
- kątomierz
- kość introligatorską lub inne narzędzie do bigowania (rekomendujemy kości naturalne z kości zwierzęcej a nie plastiku) np. takie
- taśma dwustronna klejąca
- taśma papierowa
- klej introligatorski do papieru CR (np. Magic klej)
- spinacze do bielizny 5-10 sztuk (najlepiej drewniane)
- klipy metalowe „binder clips” 25-32 mm (5-10 sztuk)
- kartki papieru A4 (do rysowania i szkicowania, ok 100 kartek na osobę)
- ewentualnie podkładka do rysowania
- teczka na rysunki A4
- szpilki
- igła z nitką
- sznurek typu dratwa (może być różnych grubość)
- drut (grubość +/- 0,5 – 1 mm / wystarczy 5-10 m)
- kombinerki
- suwmiarka 150 mm (np. taka)
- klej na gorąco
- szkicownik
Jeśli studiujesz „Projektowanie ubioru i jego konteksty” dodatkowo potrzebne będą podstawowe narzędzia krawieckie. Na pierwszych zajęciach, prowadzący dokładnie pokażą co będzie niezbędne i jak wybrać takie, które posłużą dłużej. Przydatna na pewno będzie maszyna do szycia i manekin. Warto zbierać, kolekcjonować intrygujące kolorowe magazyny, gazety – przydadzą się do kolaży, i interesujące tkaniny, materiały, „śmieci”, które mogą zainspirować na różnych etapach pracy projektowej.
Minimalne wymagania sprzętowe
Posiadanie komputera i oprogramowania nie jest obowiązkowe, ale prawda jest tak, że to podstawowy warsztat każdej osoby projektującej i znacznie ułatwia pracę. Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z komputerów i programów w pracowni komputerowej w ramach jej dostępności.
Na Windowsie potrzebujesz 64-bitowego procesora Intel lub AMD, co najmniej 8 GB RAM i 5 GB wolnego miejsca na dysku. Karta graficzna powinna mieć minimum 4 GB VRAM i obsługiwać OpenGL 4.1. Do pracy przyda Ci się mysz wieloprzyciskowa z przewijaniem. System operacyjny to Windows 10 lub 11.
Na Macu możesz korzystać zarówno z procesorów Intel, jak i Apple Silicon. Również tutaj potrzebujesz przynajmniej 8 GB RAM i 10 GB wolnego miejsca. Karta graficzna powinna spełniać te same wymagania co na Windowsie. W przypadku urządzeń wejściowych też warto mieć mysz wieloprzyciskową. System operacyjny to macOS Monterey (12.4) lub nowszy.
To minimalne wymagania, ale pamiętaj, że dla bardziej zaawansowanych projektów warto zainwestować w lepszy sprzęt.
Jedzenie w okolicy Wydziału Wzornictwa
- Qchnia Rozbrat – generic asian, smaczne, ciepłe, sycące, ceny knajpowe
- Piekarnia Grzybek – wypieki + kawa + pizza, jest ok, jest tanio, jest blisko
- Sklep spożywczy – jest całkiem tanio, jest mały wybór, jest blisko
- Kawiarnia fabryczna – jest dobra kawa, fajnie się tam pracuje, ceny większe
- Biedronka – jest dalej, jest duży wybór, jest tanio
- Żabka – jest najdalej, ale jest asortyment żabkowy
- Źródełko – jedyny bar w okolicy, tanie piwo, zimno, średnia pizza, ale jest, (płatność najlepiej gotówką)
Jedzenie na wydziale
(lewe skrzydło – produkt i moda)
PARTER – dwa automaty przy wejściu, jeden z kawą/herbatą, drugi z jedzeniem i napojami
I PIĘTRO – obok wejścia do kaplicy (sali I roku) jest stacja z mikrofalą, czajnikiem etc.
II PIĘTRO – zaraz przy schodach jest bistro wydziałowe Małpa, ceny trochę duże, ale mega smaczne i wegańskie jedzenie
Książki, które warto mieć i czytać w czasie studiów
- Język rzeczy. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą? Deyan Sudjic, Wydawnictwo Karakter
- Dizajn i sztuka. Bruno Munari, Wydawnictwo D2D
- Dizajn na co dzień. Don Norman, Wydawnictwo Karakter
- Wzornictwo i emocje. Don Norman, Wydawnictwo Arkady
- Dizajn dla realnego świata. Victor Papanek. Wydawnictwo D2D