Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie istnieje od 1977 roku. Nasz program promuje myślenie holistyczne, łączy projektowanie produktu, komunikacji wizualnej i przestrzeni oraz projektowanie ubioru z wiedzą o rynku, techno- logiach, naukach społecznych, sztuce i kulturze. Trzy kluczowe filary programu każdego kierunku to design, sztuka i teoria.
Design
Projektowanie jest dziś obecne we wszystkich sferach życia. Projektowane są nie tylko produkty przemysłowe czy grafika, ale też usługi i doświadczenia. Na Wydziale Wzornictwa uczymy konkretnych metod — sposobów myślenia i działania. Design jest tu rozumiany jako proces prowadzący do tworzenia rozwiązań, które dostarczają odbiorcom istotnych dla nich wartości, zarówno funkcjonalnych i estetycznych, jak i emocjonalnych. Osoby studiujące poznają ten proces, aby skutecznie określać potrzeby użytkowników i budować rozwiązania, które odpowiadają na realne problemy, wykorzystują optymalne technologie i odnoszą sukcesy. Szczególnie ważnym obszarem, na którym koncentruje się program jest kształtowanie odpowiedzialnych postaw projektantek i projektantów dążących do pozytywnych zmian społecznych. Projektowanie społeczne kwestionuje design rozumiany jako odpowiedź na potrzeby rynku i stara się dostrzegać potrzeby użytkowników, którzy często pozostają na marginesie.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
Sztuka
Studenci i studentki naszego wydziału uczestniczą w zajęciach z malarstwa, rysunku i rzeźby. Od momentu powstania wydziału, pracownie artystyczne były jednym z filarów nauczania, a także współtworzyły szczególny charakter i atmosferę tego miejsca. Tak jest do dziś. Studenci pracują z wybitnymi artystami i artyst- kami działającymi w wielu mediach, aktywnymi na polu sztuki. Wyjeżdżają na plenery, współpracują z uczelniami i instytucjami z Polski i zagranicy. Szczególną rolę w nauczaniu arty- stycznym pełni koncepcja Formy Otwartej opracowana przez Oskara Hansena. Rolą nauczania sztuki na Wydziale Wzornictwa jest nie tyle doskonalenie tradycyjnie pojętego warsztatu artystycznego, co kształ- towanie wolnego, twórczegoi niezależnego myślenia.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
Teoria
Studia nad designem są czymś odrębnym niż tradycyjna historia sztuki, dlatego studentki i studenci, oprócz ogólnoakademickich zajęć z historii sztuki i filozofii, uczestniczą w wykładach, seminariach i konwersatoriach, które łączą ich praktykę z kontekstem społecznym, politycznym i ekonomicznym. Organizujemy także otwarte dla publiczności wykłady online i wydarzenia dyskursywne poświęcone refleksji nad projektowaniem w kontekście wielu współczesnych kwestii społecznych, m.in. cykl konwersatoriów Wyzwania Współczesności i międzynarodową konferencję Fair Design
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6