Program
Pracownia Kompozycji Brył i Płaszczyzn I Roku na Wydziale Wzornictwa, wprowadza studentów w problematykę kształtowania i oddziaływania form w przestrzeni. Program pracowni nawiązuje do tradycji Pracowni Rzeźby Jerzego Jarnuszkiewicza w zakresie studium natury oraz do Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn Oskara Hansena w zakresie kompozycji w przestrzeni.
W części rzeźbiarskiej uwzględnione zostały ćwiczenia z konstrukcji, kształtowania bryły. W części kompozycyjnej uwzględnione zostały ćwiczenia z zakresu podstawowych pojęć kompozycyjnych takich jak : rytmy czasoprzestrzenne, kontrast i analogia, skala, kombinatoryka elementów. Ćwiczenia te wykonywane są przy użyciu form abstrakcyjnych w przestrzeni teoretycznej (w pracowni) oraz w konkretnej sytuacji w plenerze.
Sięgnięcie do dorobku wymienionych pedagogów jest fundamentem naszej dydaktyki opartej na indywidualnej ekspresji studenta a z drugiej strony poszerzającej jego świadomość budowy formy przekazu.
W drugim semestrze studenci poznają zasady „tworzenia we współdziałaniu” – oryginalnej metody zainicjowanej w latach 80. ub. wieku na Wydziale Wzornictwa przez Wiktora Gutta i Grzegorza Kowalskiego.
Zajęcia Rzeźby i Rysunku prowadzone są we wzajemnym merytorycznym uzupełnieniu.
Ćwiczenia z rysunku odnoszą się zarówno do form abstrakcyjnych w przestrzeni jak do studium natury (modela). Analizie rysunkowej poddawane są różne aspekty przestrzeni: perspektywa, światło, kontrasty, rytmy zaś w przypadku studium natury: analiza pozy, kierunki, proporcje, masy i ciężary, studium światła, i w konkluzji – ekspresja ciała modela. Studenci w praktyce poznają podstawowe zagadnienia techniczne warsztatu rzeźbiarskiego i rysunkowego.
W semestrze letnim wraz z Muzeum Sztuki Nowoczesnej organizowane są warsztaty w Domu Zofii i Oskara Hansenów w Szuminie. Poprzedza je cykl wykładów o historii i dorobku Profesora Oskara Hansena. Warsztaty w Szuminie to praktyczne poznanie aspektów Formy Otwartej.
Prowadzący kładą główny nacisk na pracę ze studentami realizowaną w procesie indywidualnym a w grupie na tworzenie we współdziałaniu.
Roczna praca przygotowuje studenta do dalszego rozwoju indywidualnej ekspresji artystycznej.
Przy pracowni istnieje intensywnie działające Koło Naukowe.
Zajęcia obowiązkowe dla osób studiujących na I roku studiów licencjackich (Projektowanie Produktu i Komunikacji Wizualnej)
Zajęcia poza wyjazdami plenerowymi oraz warsztatowymi prowadzone są w I i II semestrze dwa razy w tygodniu grupach 15 osobowych w trybie modułowym: poniedziałki i wtorki, godz. 09:00-18:00
Działania pracowni KBiP dla starszych lat (kurs licencjacki i magisterski ) w ramach zajęć prowadzonych przez dr Antoninę Konopelską
Osoby studiujące na wyższych latach, w ramach działań w Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn, mogą realizować indywidualne zadanie semestralne (lub w uzasadnionych przypadkach roczne) oraz dodatkowe zadanie grupowe prowadzone przez dr Antoninę Konopelską.
Aktywność może opierać się na wykorzystaniu mediów takich jak fotografia, video, performance, instalacja, dźwięk, obiekt – rozwijana będzie także wiedza techniczna związana z tymi mediami. Wybór zagadnienia i sposobu rozwijania pracy omawiany będzie z prowadzącą na początku każdego semestru.
Zasadą jest wolność w wyborze zagadnienia, jak i środków artystycznego wyrazu. Zwieńczeniem pracy będzie zamknięcie zadania w formie projektu wystawy indywidualnej lub prezentacji w portfolio. W ramach kilku spotkań grupowych, oprócz zagadnień technicznych związanych z wyborem narzędzia, poruszone zostaną tematy takie jak współczesne modele kuratorskie, czy rola sztuki w kontekstach społecznych.
Istnieje możliwość prezentacji najlepszych projektów w formie wystawy grupowej współorganizowanej przez prowadzącą w końcu semestru lub roku akademickiego. Praca ma charakter indywidualnych korekt prowadzącej z każdą osobą oraz kilku spotkań grupowych (terminy zostaną ustalone indywidualnie i z wyprzedzeniem).
Działania pracowni KBiP dla starszych (kurs licencjacki i magisterski ) w ramach zajęć prowadzonych przez dr Ewę Marię Śmigielską
Z procesem redefinicji i kształtowania przestrzeni wiąże się ewolucja, a także zmiana wykorzystywanego medium, które rozciągają się od rzeźby poprzez obiekty, instalacje audio, wideo i rysunek, działania performatywne. Synkretyczne ujęcie projektu, jego multidyscyplinarność, pozwala na wykorzystanie każdego elementu konstruowanej formy i nadanie jej kontekstu struktury rzeźby performatywnej z elementami dźwiękowymi. Przestrzeń wraz z jej dynamiką, strukturą, napięciem oddziałuje na jednostkę w sposób wielowymiarowy – atakuje zmysły (wzrok, węch, smak, dotyk czy słuch), przenika motorykę ciała, wyznacza i określa percepcję czasu, a także konstruuje codzienność.
Metodyka pracy z osobami studiującymi obejmuje:
Indywidualne wsparcie osoby studiującej w pracy w procesie, ze szczególnym uwzględnieniem odkrywania własnej drogi twórczej. Wspieranie zainteresowań artystycznych i badawczych każdej osoby studiującej. Wsparcie procesu poszukiwania w zakresie form, materii , wyboru narzędzia i medium w którym realizowany jest projekt.
Prowadzenie zajęć metodami warsztatowymi, wspomagającymi działanie zespołowe. Działania ze szczególnym uwzględnieniem działań przestrzennych w dużej skali w oparciu o wypracowaną metodykę warsztatową w ramach współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w Domu Zofii i Oskara Hansenów – kontynuacja działań z Obszaru Formy Otwartej Oskara Hansena i „tworzenia we współdziałaniu” – metody Grzegorza Kowalskiego i Wiktora Gutta.
W każdym semestrze przeprowadzana jest realizacja zadania we współpracy z wybranymi ośrodkami sztuki i kultury a także zaproszonymi gośćmi i gościniami reprezentującymi różnorodne dziedzin artystyczne i naukowe.
Ważną częścią zajęć są działania osadzone w różnorodnych kontekstach społecznych, działania interdyscyplinarne z zakresu sztuki i nauki.
Istnieje możliwość realizacji tematów w trybie semestralnym oraz rocznym, ogólno-wydziałowych we współpracy z innymi wykładowcami. A także prowadzenie innych, własnych tematów osób studiujących.
Efekty działań w pracowni prezentowane są podczas wystaw Wydziałowych oraz podczas organizowanych wystawach zewnętrznych.
Stałe dni i godziny, podczas których można przyjść na korektę to środa godz. 9:30-13:30 oraz piątek godz. 14:30-18:00
Pracownia do wyboru dla osób studiujących na II i III roku studiów licencjackich (Projektowanie Produktu i Komunikacji Wizualnej / Katedra Mody) Pracownia do wyboru na studiach magisterskich / prowadzi aneksy do dyplomów licencjackich i magisterskich oraz dyplomy
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5