SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM ZAJĘĆ od stycznia do kwietnia 2023 roku

⬇️ PROJEKTOWANIE PRODUKTU I KOMUNIKACJI WIZUALNEJ ⬇️ 
(poniżej harmonogram zajęć dla specjalności PROJEKTOWANIE UBIORU)

MASTERKLASA (bezpłatny wykład online) 
🗓
CZWARTEK 19.01, GODZ. 18:00
dr Agata Szydłowska
Historia designu LINK

Modernizm często postrzegamy jako styl: dla jednych wysmakowany i praktyczny, dla innych – opresyjny i ponury. Tymczasem przekonanie o tym, że dobry dizajn jest powściągliwy, oszczędny w kolorach i pozbawiony niepotrzebnych dekoracji jest zakorzenione w sięgających XIX wieku ideach dotyczących nie tylko estetyki, lecz także klasy, rasy i płci. Podczas wykładu prześledzimy kilka takich idei i zastanowimy się, jak niepokoje społeczne i lęk przed chorobami zakaźnymi mogą wpływać na kształt naszego bezpośredniego otoczenia.

Agata Szydłowska — pisarka, kuratorka i wykładowczyni. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, doktorka etnologii. Współautorka “Zoepolis”, cyklu wystaw i publikacji zbiorowej poświęconej projektowaniu poza antropocentryzmem. W maju nakładem Wydawnictwa Czarne ukaże się jej książka pod tytułem “Futerał. O urządzaniu mieszkań w PRL”.

  • PAKIET I TEORIA (zajęcia wykładowo-dyskursywne 3h)

🗓 SOBOTA 28.01, GODZ. 10:00
prof. Michał Stefanowski
Rola projektowania w kontekście społecznym

Współczesne projektowanie skupia się na użytkowniku i zaspokajaniu jego potrzeb. Obejmuje coraz więcej obszarów. Jednym z nich jest „projektowanie społeczne” próbujące rozwiązywać problemy osób wykluczonych, osób z niepełnosprawnościami, ginących zawodów, środowiska czy krajów rozwijających się. Zajęcia przybliżą temat „projektowania społecznego” i pozwolą zrozumieć jak do niego podchodzimy na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie.

Michał Stefanowski — projektant, członek zespołu INNO+NPD. Autor i współautor projektów produktów, małej architektury, opakowań, systemów informacji i komunikacji wizualnej. Profesor i Kierownik Katedry Projektowania na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w której prowadzi Pracownię Projektowania Społecznego. Autor artykułów, kurator wystaw designu, juror konkursów projektowych (m.in. Dobry Wzór (Polska), IF Award (Niemcy), National Design Award (Słowacja), BIO (Słowenia), Design Management Europe Award (Estonia).

⚠️ Zajęcia odbywają się na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, ASP w Warszawie
📍 Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, I piętro, sala wykładowa 1.11 Google Maps

🗓  SOBOTA 4.02, GODZ. 10:00
dr hab. Daniel Zieliński, prof. Uczelni
Technologia i projektowanie

Zajęcia składają się z dwóch części: wykładowo-prezentacyjnej i ćwiczeń. W części pierwszej uczestniczki i uczestnicy zapoznają się z elementarnymi problemami zależności pomiędzy technologią a projektowaniem wzorniczym. Zostaną one omówione i zilustrowane przykładami istniejących wdrożeń (również autora wykładu). W części ćwiczeniowej zasymulowane zostaną warunki zbliżone do panujących na egzaminie wstępnym na studia projektowe, jednak z możliwością swobodnego konsultowania pomysłów i wyników pracy z prowadzącym zajęcia.

Daniel Zieliński — projektant, artysta, nauczyciel akademicki. W roku 1997 ukończył Wydział Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP, doktorat obronił w roku 2010 a w 2020 uzyskał habilitację. Pracuje na macierzystym wydziale jako Profesor Uczelni, gdzie prowadzi Pracownię Projektowania Krytycznego. Poza uczelnią pracuje jako projektant freelancer. Projektuje głównie sprzęt elektroniczny i urządzenia profesjonalne oraz wystawy (wespół z Marią Górską). Jako artysta od 1995 roku prowadzi jednoosobowy Ośrodek Badania Mediów Sztuki, w którego ramach realizuje osobliwe obiekty studyjne. Jest członkiem zarządu Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych (SPFP), w latach 2019–2022 pełnił funkcję jego prezesa. 

⚠️ Zajęcia odbywają się na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, ASP w Warszawie
📍 Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, I piętro, sala wykładowa 1.11 Google Maps

🗓  SOBOTA 11.02, GODZ. 10:00
dr Karolina Dudek
Projektowanie doświadczeń

Gdy urządzenia działają zaraz po podłączeniu, wszystko jest „na swoim miejscu”, pod ręką, dokładnie tam, gdzie po to intuicyjnie sięgamy, i wszystko idzie zgodnie z planem, jakby ktoś przewidział każdy ruch, to nie zawsze dostrzegamy, że to nie przypadek. Prawdziwie docenić dobrze zaprojektowane doświadczenie potrafi jednak każdy, kto się choć raz rozczarował, zezłościł lub pogubił. Czym jest projektowanie doświadczeń? Jak projektować, by pozytywnie kształtować odczucia użytkowników przestrzeni, usług i produktów?

Karolina Dudek pracuje w Katedrze Teorii Designu. Doktor nauk społecznych w zakresie socjologii. Absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, studiów podyplomowych Instytutu Polonistyki Stosowanej UW, zarządzania i marketingu oraz stosunków międzynarodowych w Szkole Głównej Handlowej, etnologii na Uniwersytecie Warszawskim. Uczestniczyła w wielu projektach badawczych realizowanych na Uniwersytecie Warszawskim, w IFiS PAN i Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Autorka książek “Koniec ery calvadosu. Praca i design w późnej nowoczesności” (2019) oraz “Sieci wiedzy. Teoria zarządzania między nauką a praktyką” (2018). Specjalizuje się w prowadzeniu badań wspierających projektowanie przestrzeni i strategii organizacyjnych. W Colliers Define projektuje strategie środowiska pracy i zarządzania zmianą.

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓  SOBOTA 18.02, GODZ. 10:00
Ewa Hiller
Przyszłość projektowania w kontekście biosfery 

Problemy związane z klimatem, ale też poszerzenie wiedzy związanej z funkcjonowaniem istot nieludzkich zmieniają obszar projektowania. Do tej pory produkty i usługi projektowane przez wykwalifikowane osoby spełniały oczekiwania różnych grup interesów: klientów, użytkowników i producentów (lub innych inicjatorów). Obecnie częścią wzornictwa są też aspekty związane z ochroną środowiska i gospodarką cyrkularną. Osoby uczestniczące w zajęciach będą mieć możliwość omówienia kwestii projektowych w kontekście potrzeb zwierząt, roślin czy grzybów. Uwzględnienie paprotki czy psa jako żywych istot już teraz wydaje się oczywiste i łatwo nam sobie wyobrazić, że należy o nie dbać. Stosując metody projektowe, w których traktujemy żyjące istoty jako użytkowników, jesteśmy w stanie zadbać dodatkowo o ich potrzeby i stworzyć warunki, w których występują jako podmiot procesu projektowego.

Ewa Hiller pracuje z wykorzystaniem metod uwzględniających użytkownika w procesie projektowym. Interesuje ją projektowanie dla odbiorców, którymi mogą być ludzie, zwierzęta i rośliny. Tworzy projekty w różnych obszarach: produkty wyposażenia wnętrz np. dla Tre product, społeczne np. torba Boba, czy systemy wystawiennicze lub obiekty dla instytucji kultury m.in: NCK, Muzeum Warszawskiej Pragi, SCEK. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wzornictwa w Warszawie. Jest laureatką konkursów Młodzi na start, MUST HAVE. Jej projekty były prezentowane na wielu wystawach w kraju i zagranicą m.in. “Elle Decor at Work. The Evolution of Workspace”, Salone del Mobile Mediolan, “WantedDesign NYCxDESIGN” w Nowym Jorku, “Coming Out 2019” oraz na Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik.

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

  • PAKIET II SZTUKA (wykłady i ćwiczenia artystyczno-projektowe 3-4h)

🗓 SOBOTA 25.02, GODZ. 10:00
Rafał Milach 
Przestrzeń miejska w projektach artystycznych

Rafał Milach jest fotografem, artystą wizualnym, aktywistą i wykładowcą. Autor publikacji fotograficznych, w których krytycznie przygląda się systemom kontroli i strategiom protestu. Wykładowca Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Laureat konkursu World Press Photo, finalista Deutsche Börse Photography Prize oraz Paszportów „Polityki”. Współzałożyciel kolektywów: Archiwum Protestów Publicznych i Sputnik Photos. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej, CSW Zamek Ujazdowski, Fundacji Sztuki Polskiej ING. Członek stowarzyszony agencji Magnum Photos.

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓  SOBOTA 25.02, GODZ. 13:30
dr Ewa Śmigielska, dr Antonina Konopelska
Sztuka w kontekście praktyk interdyscyplinarnych

Zajęcia będą dotyczyły komponowania brył i płaszczyzn. Osoby uczestniczące będą mogły rozwinąć swoją wiedzę m.in. w zakresie podstaw kompozycji, czasoprzestrzeni oraz narzędzi fotografii z elementami wideo. Ćwiczenia będą również obejmować pracę nad poprawnym wykonaniem reprodukcji fotograficznych swoich realizacji.

Ewa-Maria Śmigielska — rzeźbiarka, autorka scenografii, instalacji dźwiękowych, twórczyni prac wideo. W swoich pracach zajmuje się kontekstami społecznymi, synkretyzmem kulturowym. Ma na koncie szereg wystaw zbiorowych i indywidualnych w kraju i zagranicą (m.in Chiny, Finlandia, Niemcy, Anglia, Dania) Jej realizacje prezentowane były m.in w Teatrze Wielkim i Operze Narodowej w Warszawie, Nowym Teatrze w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Barbary Hepworth - przestrzeni Caldera, Grand Theatre of the City of Luxemburg, Hamburger Bahnhof – Nationalgalerie der Gegenwart. 

Antonina Konopelska — artystka multimedialna skupiona na zagadnieniach takich jak tożsamość, relacje międzyludzkie, proksemika – także w kontekstach społecznych. Pracuje z ruchem i dźwiękiem. Autorka i uczestniczka wystaw indywidualnych i grupowych m.in w Warszawie, Krakowie, Londynie, Nowym Jorku, Los Angeles, Sztokholmie. Prowadziła wykłady gościnne m.in. w ArtCenter College of Design w Pasadenie i Ratcliffe Art+Design Incubator w Miami. 

Na zajęcia przygotować: nóż introligatorski lub nożyczki, klej papierniczy, taśmę dwustronną, smartphone z funkcją aparatu fotograficznego lub aparat fotograficzny

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓  SOBOTA 4.03, GODZ. 10:00
dr Mikołaj Chylak
Sztuka, obserwacja i analityczne podejście do rzeczywistości

Czy obraz może być przedmiotem użytkowym? A jeśli tak to do czego służy? Malujemy to, co widzimy czy raczej zgodnie ze sposobem, w jaki patrzymy na rzeczywistość? Osoby uczestniczące w zajęciach teoretyczno-ćwiczeniowych z Mikołajem Chylakiem będą miały możliwość wykonać zadanie malarskie.

Mikołaj Chylak jest artystą wizualnym. Prowadzi Pracownię Malarstwa i Rysunku na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obronił pracę doktorską zatytułowaną „Atlas jako zbiór i podróż” na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP (2019). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). W 2022 wspólnie z ukraińską artystką Lesią Khomenko stworzył pracę prezentowaną w przestrzeni miejskiej Berlina w ramach projektu IAM „Zabójstwo do przyjęcia” oraz w galerii Artsvit (Dniepr). Swoje prace prezentował m.in. w Biurze Wystaw, Galerii Kordegarda, Galerii Promocyjnej, Instytucie Polskim w Berlinie i Lipsku, Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Teatrze Nowym, Żydowskim Instytucie Historycznym, Muzeum Polin, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich, Sichuan Fine Arts Institute. Współtworzy Pracownię Wschodnią na warszawskiej Pradze. 

Na zajęcia przygotować: ołówki, węgiel rysunkowy, pastele itp., klipsy do papieru lub pinezki, brystol 70x100 cm trzy arkusze

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓  SOBOTA 11.03, GODZ. 10:00
dr Jakub Jezierski i dr Magdalena Małczyńska-Umeda
Komunikacja wizualna w kontekście aktywizmu

Zajęcia rozpoczną się prezentacją wprowadzającą zagadnienia z zakresu komunikacji wizualnej i możliwego wykorzystania jej narzędzi w działaniach o charakterze aktywistycznym. Ćwiczenia warsztatowe będą rozwijać umiejętności komponowania tekstu i obrazu w przestrzeni 2d. Podstawy z zakresu typografii mogą być pomocne między innymi w przygotowaniu prezentacji lub portfolio.

Magdalena Małczyńska-Umeda specjalizuje się w projektowaniu informacji wizualnej, a w szczególności przedstawień danych liczbowych, diagramów i modeli czerpiąc między innymi z dorobku ISOTYPE Movement. Absolwentką warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, na której obroniła pracę doktorską zatytułowaną „Infografika jako narzędzie poznania świata i zrozumienia samego siebie – kiedyś i dziś” (2017). Na co dzień prowadzi działalność projektową w StoryVisio starając się łączyć analizę przedstawianych danych i zjawisk z atrakcyjną i czytelną formą graficzną tak, by realizowane projekty uczynić skutecznymi komunikatami. Jest współzałożycielką Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

Jakub Jezierski ukończył Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. Prowadzi nieależną działalność projektową w zakresie projektowania wystawienniczego, systemów informacji wizualnej dla instytucji kultury oraz grafiki wydawniczej dla fundacji kulturalnych. Specjalizuje się w projektowaniu prasowym, edytorskim i typografii. Oprócz współpracy z dużymi wydawnictwami tj. Bonnier Media i G+J, w swoim portfolio ma projekty dla Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Teatru Nowego, Teatru Studio, Narodowego Instytutu Audiowizualnego i Instytutu Adama Mickiewicza.

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

  • PAKIET III PROJEKTOWANIE (wykłady i ćwiczenia artystyczno-projektowe 6h)

🗓  SOBOTA 25.03, GODZ. 10:00
dr Bronka de Sage, Robert Pludra
Propedeutyka projektowania: proces, etapy, cele, zasady

Zajęcia z podstaw projektowania zaznajamiają uczestniczki i uczestników kursu z zagadnieniami związanymi z procesem projektowym. Wyjaśnimy jak identyfikować i definiować problemy w otaczającej nas rzeczywistości oraz jak szukać możliwości ich sensownego rozwiązania. Spotkanie będzie podzielone na dwie części: pierwsza będzie skupiona na teoretycznym wprowadzeniu uczestników w podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem a w drugiej wspólnie spróbujemy rozwiązać wybrane problemy projektowe.

Bronka de Sage otrzymała dyplom magisterski z wzornictwa przemysłowego w Central Saint Martins w Londynie. Wcześniej studiowała na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Uniwersytecie Jagiellońskim. Brała udział w tworzeniu projektów dla takich marek jak Kenzo Parfums, Chandon, Visa Europe, Huawei czy LG. Współtworzyła projekty zorientowane na społeczność m.in. we współpracy z radą dzielnicy Camden w Londynie. Od 2022 roku związana z Wydziałem Wzornictwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. 

Robert Pludra — projektant produktu, wykładowca. W 2013 roku obronił doktorat z obszaru designu społecznego na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w ponad pięćdziesięciu wystawach na najważniejszych festiwalach dizajnu (m.in. w Mediolanie, Londynie, Paryżu, Berlinie czy Tokyo). Jest zdobywcą pierwszej nagrody w konkursie ScrapLab Design Contest w Monachium, w dziedzinie ekologicznego projektowania, laureatem stypendium Narodowego Centrum Kultury “Młoda Polska”. Zasiadał w kapitułach konkursowych: Green Product Award w Niemczech, Siemens Future Living Award oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na zajęcia przygotować: brystol 70x100 cm, kartki A3, ołówki, cienkopisy, flamastry, gumkę, nożyczki, nóż do papieru, taśmę klejącą, klej, ew. zszywacz biurowy

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓  SOBOTA 1.04, GODZ. 10:00
Zuzanna Łąpieś, Sebastian Zgutka
Sposób prezentowania pomysłów, idei, procesów, porządkowanie informacji

Zajęcia będą omawiać zasady rysunku technicznego oraz produktowego pokazującego bryłę i konstrukcję, a także zagadnienia z obszaru budowania wizualnej narracji. Osoby uczestniczące dowiedzą się z jakich elementów powinno składać się czytelne podanie projektu i jak ilustrować (zamiast opisywać) idee.

Zuzanna Łąpieś — rysowniczka, projektantka produktu i grafiki użytkowej. Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej. Zaangażowana w edukację plastyczną oraz aktywizację artystyczno-społeczną. Współpracowała min. z Muzeum Narodowym w Warszawie, Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Jednostką Wojskową GROM. Asystentka na macierzystej uczelni od 2013 roku. 

Sebastian Zgutka — absolwent Technologii Drewna na SGGW w Warszawie i dyplomant projektowania produktu i komunikacji wizualnej warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Specjalizuje się w projektowaniu mebli oraz obuwia sportowego. Przed zdobyciem doświadczenia projektowego zajmował się konstrukcją i technologią mebli oraz wyposażenia wnętrz m.in. dla Levi’s, EDAG i Hola Design Studio. Pracował w takich firmach jak Forte, Cedros czy Ecco. Obecnie współpracuje z Towarzystwem Opieki nad Ociemniałymi i Niedowidzącym w zakresie projektowania wzorniczego dla niewidomych. Pracuje również jako footwear designer, projektując obuwie sportowe dla marki 4F. 

Na zajęcia przygotować: brystol 70x100 cm, kartki A3, ołówki, cienkopisy, flamastry, gumkę, nożyczki, nóż do papieru, taśmę klejącą, klej, ewentualnie zszywacz biurowy

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓  SOBOTA 15.04, GODZ. 10:00
Bronka de Sage, dr Jan Buczek
Projektowanie w kontekście przedmiotu 

Zajęcia będą skupione na pracy warsztatowej która pozwoli poznać podstawowe elementy i czynniki konstytuujące produkty oraz proces projektowy. Będziemy zwracać uwagę uczestniczek i uczestników warsztatów na kontekst, właściwości konstrukcyjne materiałów i ich wpływ na budowę formy przedmiotu. Wspólnie przećwiczymy operowanie środkami wyrazu plastycznego w kontekście projektowania zorientowanego na rzeczywiste potrzeby użytkownika.

Bronka de Sage otrzymała dyplom magisterski z wzornictwa przemysłowego w Central Saint Martins w Londynie. Wcześniej studiowała na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Uniwersytecie Jagiellońskim. Brała udział w tworzeniu projektów dla takich marek jak Kenzo Parfums, Chandon, Visa Europe, Huawei czy LG. Współtworzyła projekty zorientowane na społeczność m.in. we współpracy z radą dzielnicy Camden w Londynie. Od 2022 roku związana z Wydziałem Wzornictwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. 

Jan Buczek jest absolwentem Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz podyplomowych studiów z zakresu zarządzania wzornictwem na kierunku Design Management w Szkole Głównej Handlowej oraz Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. W 2008 roku odbył stypendium naukowe w Szwajcarii w Zürcher Hochschule der Künste na wydziale Industrial Design. 

Na zajęcia przygotować: kartki A3 i A4, ołówki, cienkopisy, flamastry, gumkę, linijki, ekierki, cyrkiel

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓 SOBOTA 22.04, GODZ. 10:00
dr Jakub Marzoch, Kamil Kowalski
Projektowanie w kontekście przestrzeni 

Zajęcia skupione są na zagadnieniach dotyczących projektowania w większej skali z uwzględnieniem potrzeb dużych i zróżnicowanych grup odbiorców. Celem zajęć jest zwrócenie uwagi na silne oddziaływanie społeczne projektowania w sferze publicznej, które wymaga szukania rozwiązań odpowiedzialnych. W trakcie zajęć omówione zostanie hasło dostępność, w kontekście projektowania publicznego. Spotkanie będzie podzielone na dwie części. Pierwsza część teoretyczna wprowadzi i wyjaśni niezbędne pojęcia i określi problemy. W drugiej części osoby uczestniczące zmierzą się z ćwiczeniem projektowym.

Jakub Marzoch — projektant produktu, przestrzeni oraz grafiki. Ukończył Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie, gdzie obecnie wykłada w ramach Pracowni Kreacji Przekazu. W 2022 roku obronił doktorat z obszaru projektowania ubioru outdoorowego. Zawodowo zajmuje się projektowaniem, w szczególności specjalistycznych produktów tekstylnych oraz sprzętu outdoorowego. Jego dzieła prezentowane były w ramach wystaw Dobry Wzór, Graduation Projects, Make Me, Projektowanie Wszędzie, targi ISPO w Monachium. Marzoch projektuje także kompleksowe rozwiązania graficzne i przestrzenne takie jak branding, systemy informacji wizualnej czy wystawy. Wraz z Towarzystwem Projektowym stworzył system nośników i informacji wizualnej dla Dzielnicy Wisła. Projekt otrzymał główną nagrodę w konkursie PGD Awards oraz nominację do Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy.

Kamil Kowalski — dyrektor Integracja LAB w Fundacji Integracja. Wykładowca ergonomii na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz na warszawskiej ASP. Laureat m.in. Nagrody Ministra Infrastruktury oraz Medalu Stulecia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Ekspert w zakresie projektowania uniwersalnego i dostępności architektonicznej, prowadzący projekty badawcze dotyczące dostępności m.in. kinematografii, szkolnictwa i obiektów komercyjnych. Ekspert Narodowego Centrum Kultury w zespole sterującym programu „Rozwój infrastruktury kultury” (2012-2014) oraz w zespole pracującym przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa nad zmianami przepisów budowlanych (2016-2017), członek jury konkursu Dobry Wzór organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego (od 2020) i Rady Dostępności (od 2020). 

Na zajęcia przygotować: kartki A3 i A4, ołówki, cienkopisy, flamastry, gumkę, linijki, ekierki, cyrkiel

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

______________________________

PROJEKTOWANIE UBIORU:

MASTERKLASA (bezpłatny wykład online) 
🗓 
WTOREK 24.01, GODZ. 18:00
Marcin Różyc
Najnowsze zjawiska w modzie  LINK

Sprzeciw wobec rasizmu i łamania praw człowieka, kultura i tożsamość queer, walka o widoczność osób transpłciowych, a także osób z niepełnosprawnościami. Wojna w Ukrainie oraz głos Palestyńczyków i Palestynek. Analiza pojęć naródwspólnota. Symbioza ze sztukami plastycznymi. Na współczesną modę i jej wizualną oprawę żywo wpływają zjawiska i procesy społeczno-polityczne. Przekaz ideowy stał się rdzeniem mody i jej kołem napędowym. Marcin Różyc, krytyk mody i kurator, opowie o tym jak zabieranie głosu w sprawach praw człowieka, wyrażanie poglądów, zajmowanie stanowiska i rozliczanie się w własną przeszłością stało się ważniejsze, niż poszukiwanie nowej formy estetycznej.

Marcin Różyc jest krytykiem mody, wykładowcą i kuratorem wystaw. Zajmuje się badaniem szeroko pojętych relacji mody ze sztuką, polityką i przemianami społecznymi. Na stałe związany jest z „Vogue Polska” i Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, gdzie zajmuje się rozwojem kolekcji mody współczesnej. Współpracował między innymi z Uniwersytetem Warszawskim, London Collage of Fashion, Topographies des Terrors w Berlinie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej W Warszawie, BWA w Tarnowie. Jest autorem książek „Nowa moda polska” (Warszawa 2012), „Chrysalis” (Londyn 2016) i innych. 

  • PAKIET I TEORIA (zajęcia wykładowo-dyskursywne 3h)

🗓 SOBOTA 28.01, GODZ. 10:00
dr Aleksandra Jatczak 
Historia mody

Wykład wprowadzi przyszłe osoby studenckie (i nie tylko!) w problematykę zagadnień związanych z historią i teorią mody. Spotkanie pozwoli zrozumieć czym jest fenomen mody, jak historycznie kształtował się jej obraz i jak stawał się tematem badawczym. Duży nacisk położony zostanie na analizę mody w kontekście sztuki.

Aleksandra Jatczak-Repeć jest obserwatorką branży mody, historyczką mody i sztuki, absolwentką Instytutu Historii Sztuki UW, gdzie uzyskała tytuł doktora sztuki, dzięki pracy badawczej poświęconej powszechnej modzie powojennej (2020). Od 2010 roku prowadzi pracownię Historii i Teorii Mody w Katedrze Mody Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, inicjuje interdyscyplinarne warsztaty i realizuje projekty międzyinstytucjonalne. Jest kuratorką wielu wystaw o modzie, konsultantką merytoryczną projektów z zakresu historii mody, m. in. polskiej edycji autobiografii Christiana Diora, anglojęzycznej publikacji Reason and Flair. A Century of Fashion in Poland czy multimedialnego przewodnika Instytutu Adama Mickiewicza o historii polskiej mody. Jatczak jest także autorką artykułów naukowych i popularnonaukowych z dziedziny sztuki, publikowanych m. in. na łamach “Vogue.pl”.

⚠️ Zajęcia odbywają się na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, ASP w Warszawie
📍 Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, I piętro, sala wykładowa 1.13 Google Maps

🗓 SOBOTA 4.02, GODZ. 10:00
dr Janusz Noniewicz 
Przeciwko projektowaniu: antymoda, ready-mades, upcycling

Zajęcia będą poświęcone krytycznemu spojrzeniu na projektowanie mody w kontekście współczesnych problemów i zagrożeń zdefiniowanych przez dzisiejszą politykę, ekonomię, socjologię i kulturę.

Janusz Noniewicz jest kierownikiem Katedry Mody Wydziału Wzornictwa ASP, zajmuje się badaniem mody w kontekście teorii i praktyk krytycznych. Jego projekty pokazywane były w ramach wystaw krajowych i międzynarodowych m.in. w Austrian Culture Center Gallery w Londynie, MQ w Wiedniu, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BWA w Tarnowie, Galeria Slendzińskich w Białymstoku. Brał udział w konferencjach naukowych w ASP w Warszawie, UJ w Krakowie, UAM w Poznaniu.

⚠️ Zajęcia odbywają się na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, ASP w Warszawie
📍 Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, I piętro, sala wykładowa 1.13 Google Maps

🗓 SOBOTA 11.02, GODZ. 10:00
CENTRALA
Strój i wystrój: moda i architektura

Podobieństwo nazw “strój” i “wystrój” świadczy, że dawniej nie było różnic pomiędzy tkaninami dla domu i na ciało. Przykładem jest narzuta, która okrywała posłanie, ale przy wielkich mrozach można było ją również narzucić na siebie. Zaplecek rozpięty przy ławie był membraną pomiędzy skórą a ścianą. Odziewano i rozdziewano przestrzeń w rytmie zmieniających się sezonów, codzienne rytuały ubierania domowników rozciągano na domostwo. Na zajęciach teoretyczno-praktycznych zastanowimy się wspólnie z CENTRALĄ, na ile gesty wzuwania, oblekania, wyściełania, podpinania mogą ponownie dotyczyć jednocześnie przestrzeni i ciał. 

Duet CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis) tworzy projekty w oparciu o badania relacji pomiędzy architekturą i procesami przyrodniczymi, pod hasłem Amplifikacja natury. Zajmuje się miejskimi mokradłami, tworzeniem rzemieślniczych mikroklimatów, architekturą chronobiologiczną — wzmacniającą poczucie bycia częścią sezonów. Reprezentanci Polski na Triennale Architektury w Lizbonie (2022), London Design Biennale (2021), Biennale Architektury w Wenecji (2018). www.centrala.net.pl

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓 SOBOTA 18.02, GODZ. 10:00
Magdalena Ziółkowska 
Tkanina artystyczna

Zajęcia poświęcone tkaninie artystycznej od jej pojawienia się w obiegu międzynarodowych wystaw i wyjścia poza krąg rzemiosła w latach 60. XX wieku aż do zupełnej niezależności tego medium. Autorka wykładu przeanalizuje na przykładach, sposób pracy z tekstylną tradycją (np. w kontekście kapitalistycznej produkcji) i jej badania w ujęciu tożsamości narodowej, historii i współczesności.

Magdalena Ziółkowska jest kuratorką, krytyczką sztuki, pedagożką, absolwentką Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoły Wyższej Badań Społecznych w Warszawie oraz Curatorial Training Programme (de Appel arts centre, Amsterdam, 2006/07). Zajmuje się tworzeniem autorskim wystaw, programów edukacyjnych i publikacji poświęconej sztuce współczesnej. Związana z wieloma polskimi i zagranicznymi instytucjami, jak Van Abbemuseum w Eindhoven, Muzeum Narodowe w Krakowie, Moderna galerija w Lublanie, Muzeum Sztuki w Łodzi. W latach 2015-2018 była dyrektorką Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie. Od końca 2020 roku kieruje Działem Tkaniny Artystycznej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

  • PAKIET II SZTUKA (wykłady i ćwiczenia artystyczno-projektowe 3-4h)

🗓 SOBOTA 25.02, GODZ. 10:00
dr hab. Agnieszka Rożnowska 
Moda i patrzenie

Podczas spotkania spróbujemy zrozumieć, czym jest widzenie i w jaki sposób procesy poznawcze przekładane są na język obrazu. W procesie tym wiodącą rolę odegra rysunek odręczny, który stanowi podstawowe narzędzie w aktywnościach zarówno kreatywnych jak i tych, pozornie niezwiązanych z działalnością twórczą. Za pomocą rysunku poddamy przedmioty analizie, poznamy materiał z jakiego zostały wykonane, ich kształt, formę oraz charakter i różnorodność. Wyznaczymy skalę i zależności przestrzenne. Zobaczymy przykłady, w których język rysunku i myślenie rysunkowe przekładają się na projektowanie ubioru.

Agnieszka Rożnowska jest artystką wizualną, graficzką, pedagożką, profesorką. ASP w Warszawie. W swojej twórczości podejmuje problem relacji międzyludzkich, zależności człowieka od przestrzeni oraz jego kondycji w czasach chaosu i masowej konsumpcji. Refleksję intelektualną zawiera najczęściej w cyklach, bez ograniczeń co do medium czy techniki.  Zrealizowała szereg warsztatów,  wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i zagranicą. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Rysunku w Katedrze Mody warszawskiej ASP, która przygotowuje przyszłych projektantów do umiejętnego wykorzystywania warsztatu rysunkowego – niezastąpionego narzędzia w procesie kształtowania i formalizowania wypowiedzi, zapisu procesu myślenia i tworzenia.

Na zajęcia przygotować: miękkie grafity, miękkie ołówki, czarny tusz, gumka, cienkopisy, patyk, pędzel

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓 SOBOTA 4.03, GODZ. 10:00
Zuza Golińska 
Stal i tkanina

Podczas warsztatów będziemy omawiać wpływ używanych materiałów na odbiór obiektu, rzeźby lub przedmiotu. Jakie znaczenie ma użycie konkretnych materiałów w kontekście budowania narracji o danej pracy? Na ile obserwacja i rejestracja bliskiej rzeczywistości wpływa na proces projektowania? Czy osobiste doświadczenia i pochodzenie wpływają na formy i materiały, z którymi chcemy pracować? Krótko przeanalizujemy relacje pomiędzy ciałem a skalą i sposobem prezentowania projektowanych obiektów/przedmiotów. Zwrócimy uwagę na doświadczenia użytkowników, którzy wchodzą w bezpośrednią relację z zaprojektowanym przez nas przedmiotem/obiektem/środowiskiem. Spotkanie będzie podzielone na trzy etapy (wykład, ćwiczenie i podsumowanie w formie dyskusji). Na paru wybranych przykładach artystka zaprezentuje różne podejścia do pracy z materiałem w sztuce współczesnej i w designie, zwracając uwagę na artystów pracujących na styku funkcjonalizmu, wzornictwa i sztuki współczesnej, ignorując klasyczne i być może nieaktualne podziały. 

Zuza Golińska jest multidyscyplinarną artystką, która w swojej twórczości podejmuje refleksję nad wpływem architektury i przestrzeni publicznej na jednostkę. Laureatka głównej nagrody ArtePrize organizowanej w Londynie przez Delfina Foundation i ArteVue (2018). W 2022 roku artystka została jedną z trzech laureatek Dorothea von Stetten Art Award — nagrody przyznawanej przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Bonn. Prace artystki były prezentowane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki, Narodni Galerie w Pradze, Yokohama Triennale w Japonii, Delfina Foundation w Londynie.

Na zajęcia przygotować: ​przybory do pisania, kartki i telefon

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓 SOBOTA 11.03, GODZ. 10:00
dr Dominika Raczkowska-Wirkowska 
Moda na wystawie, ziny, portfolio

Na zajęciach uczestnicy dowiedzą się m.in. jak przygotować portfolio, jak wybrać i pokazać prace tak, aby zaprezentować swoje umiejętności i osobowość artystyczną. Spotkanie będzie składało się z wykładu wprowadzającego, ćwiczenia graficznego i korekt.

Dominika Raczkowska-Wirkowska jest graficzką, absolwentką warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie przez cztery lata była asystentką prof. Grażki Lange w Pracowni Typografii Wydziału Grafiki. Dyrektorka artystyczna czasopism: „Dziennik–Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu”, „Tygodnik Biznes i Prawo”. Prowadzi własne studio graficzne, a od 2013 roku specjalny kurs projektowania graficznego dla studentów Katedry Mody Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie.

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓 SOBOTA 18.03, GODZ. 10:00
Sylwia Rochala 
Rękodzieło w modzie

W części teoretycznej projektantka zapozna uczestników z genezą i obecnością dzianiny artystycznej w modzie i innych dziedzinach projektowania. Kursanci zapoznają się z wybranymi sylwetkami artystów wizualnych i projektantów wykorzystujących rękodzieło w swoich pracach, a także z różnymi technikami, przykładami ubrań i przedmiotów dzierganych na drutach - od klasycznych po awangardowe, z pogranicza mody, sztuki, rękodzieła i subkultur. W ramach kursu omówione zostaną podstawy dziergania na drutach, metody, z którą Rochala od lat eksperymentuje we własnych projektach. Uczestnicy poznają rodzaje włóczek i drutów, nauczą się tworzenia ściegów i projektowania form z dzianin. Efektem warsztatów będzie własnoręcznie wykonany kawałek dzianiny oraz pierwsze umiejętności z zakresu tworzenia autorskich dzianin.

Sylwia Rochala jest projektantką z wszechstronnym podejściem do procesu projektowania. Od trzynastu lat tworzy ubrania, w których łączy aspekt użytkowy z konceptualnymi inspiracjami oraz ideą zrównoważonego designu. Rochala tworzy własne projekty i linie ubrań, kreuje odzieżowe marki, rozwija projekty komercyjne  i artystyczne, a także zajmuje się szkoleniami w zakresie mody i szeroko pojętego wzornictwa. Pracowała przy wielu projektach m.in. dla Netflix, Panasonic, H&M, Unsound Festival oraz Teatru Studio, Komuny Warszawa, Nowego Teatru, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachęty — Galerii Sztuki Narodowej. Tworzyła ubrania dla polskich artystów a jej projekty publikowane były na łamach m.in. Vogue, Harper’s Bazaar, Elle, Viva! Moda, Twój Styl oraz F5. Jest współtwórczynią marki DOOM 3K.

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

  • PAKIET III PROJEKTOWANIE  (wykłady i ćwiczenia artystyczno-projektowe 3-4h)

🗓 SOBOTA 25.03, GODZ. 10:00
dr Krzysztof Skorupka 
Konstrukcja a forma w projektowaniu ubioru

Celem zajęć jest przybliżenie w jaki sposób przeistoczyć pomysł w projekt, a następnie stworzyć trójwymiarową bryłę odpowiadającą sylwetce człowieka. Osoby uczestniczące w zajęciach będą mogły poznać podstawowe metody realizacji rozwiązań konstrukcyjnych na płaszczyźnie oraz sposoby modelowania przestrzennego oraz dowiedzieć się w jaki sposób czytać projekt oraz umiejętnie przygotować przestrzeń do jego realizacji. W trakcie spotkania uczestnicy przeprowadzą próby realizacji projektu w wybranej i omówionej metodzie konstrukcji i modelowania form ubioru.

Krzysztof Skorupka — projektant, konstruktor, pedagog. Absolwent Wydziału Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Finalista i laureat konkursów krajowych i międzynarodowych w dziedzinie projektowania ubioru m.in.: Smirnoff, Złota Nitka, Yk2 Gorizia Italia, Oscary Mody, Bilderwelk Berlin. Współpracuje z największymi markami odzieżowymi w ramach przygotowania kolekcji i wdrażania ich do produkcji. Od 2015 roku prowadzi zajęcia w Pracowni Konstrukcji i Technologii Ubioru. W swojej działalności zawodowej i naukowej zwraca szczególną uwagę na nierozerwalny związek pomiędzy projektem (dzieło), a rzemiosłem (realizacja produktu) co stanowi o sensie, powodzeniu, jakości i sukcesie twórczym jak i zawodowym

Na zajęcia przygotować: ​szkicownik, przybory do szkicowania, nożyce, szpilki

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓 SOBOTA 1.04, GODZ. 10:00
dr Magdalena Komar 
Projektowanie tkaniny i wzoru

Na zajęciach zajmiemy się projektowaniem, interpretacją i realizacją pomysłów na tkaniny w groszki. Zastanowimy się jaki charakter i jaką formę mogą przybierać groszki na tkaninie i przy pomocy jakich technik pracy z tkaniną można je zrealizować.

Magdalena Komar jest projektantką tkanin, absolwentką paryskiej ESMOD, którą ukończyła z nagrodą specjalną Michele Lemaire oraz Multi Media Textiles w Loughborough College of Art and Design. Zajmuje się projektowaniem nowoczesnych haftów, aplikacji i wzorów na materiały do kolekcji prêt-à-porter i haute couture. Jej projekty zostały kupione przez takie firmy jak Donna Karan i DKNY, Alexander Wang, Chanel, Calvin Klein Home, Diane von Furstenberg, Kate Spade, Banana Republic, Victoria’s Secret, Atelier Montex, Fendi inne. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Projektowania Tkanin na Katedrze Mody warszawskiej ASP. W 2019 roku ukończyła studia socjologii w Collegium Civitas w Warszawie, w 2022 uzyskała stopień doktora na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

Na zajęcia przygotować: igłę, nitkę, nożyczki, cyrkiel, papier kolorowy, farby, flamastry, klej, sznurek, linijkę

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓 SOBOTA 15.04, GODZ. 10:00
Irina Dzhus 
Projektowanie wielofunkcyjnego ubioru

Irina Dzhus omówi nowatorskie rozwiązania technologiczne i ekologiczne aspekty uniwersalnych strojów marki DZHUS. Wprowadzi uczestniczki i uczestników w radykalne metamorfozy wybranych ubrań. Projektantka nauczy jak generować odzież i akcesoria łatwe do transformowania i pomoże w indywidualnym opracowaniu koncepcji odzieżowych projektów wielofunkcyjnych. 

Irina Dzhus jest projektantką mody i stylistką. Ukończyła Kijowski Narodowy Uniwersytet Technologii i Projektowania. Koncentruje się na tworzeniu konceptualnej mody i akcesoriów pod szyldem marki DZHUS założonej w 2010 roku. Projektantka prezentowała swoje kolekcje podczas tygodni mody m.in. w Kijowie, Paryżu, Brukseli, Helsinkach i Los Angeles. Irina Dzhus projektuje kampanie dla wiodących firm, w tym Unilever, Nemiroff, Philip Morris i współpracuje z celebrytami. Spośród wielu tytułów pism, które opisywały jej projekty można wymienić Vogue, Dazed & Confused, Harper’s Bazaar.

Na zajęcia przygotować: szkicownik lub kartki papieru, kalkę kreślarską (format A4 lub większy), ołówek, długopis, marker, gumkę, opcjonalnie materiały do kolażu

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

🗓 SOBOTA 22.04, GODZ. 10:00
Aleksandra Wasilkowska 
Projektowanie kostiumu

Architektura, scenografia, ubranie są skórą i kostiumem człowieka, które reżyserują poruszanie się ciał w przestrzeni. Na zajęciach zastanowimy się wspólnie w jaki sposób projektować tę skórę, żeby była frywolna, performatywna, emancypująca i sprawiedliwa jednocześnie. Dzięki zadaniom manualnym spróbujemy odpowiedzieć na pytanie jak w projektowaniu i urządzaniu innym ludziom życia, łączyć coś z pozoru tak odległego jak kieszeń w ubraniu i miejską farmę.

Aleksandra Wasilkowska jest architektką, artystką i scenografką, prowadzi autorską pracownię architektoniczną specjalizującą się w projektach targowisk, szkół, galerii sztuki, domów kultury, parków, wystaw, instalacji i scenografii teatralnych, a także projektach urbanistycznych i strategiach miejskich. Od początku swojej praktyki architektonicznej i publicystycznej Wasilkowska koncentruje się na najważniejszych społecznie aspektach architektury: inkluzywności, demokratyzacji przestrzeni, dostępności. Jedna z jej najważniejszych realizacji to rewitalizacja Targowiska Bakalarska w Warszawie. Jej prace były eksponowane m.in. w Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Seoul Art Center w Korei, Public Art Munich w Niemczech, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W 2010 reprezentowała Polskę na XII Międzynarodowym Biennale Architektury w Wenecji.

Na zajęcia przygotować: papier, kredki do rysowania

📍 Wydział Wzornictwa, Myśliwiecka 8 Google Maps

______________________________

ILE KOSZTUJE KURS DESIGN!?

Nasza oferta w specjalnościach projektowanie produktu i komunikacji wizualnej oraz projektowanie ubioru liczy łącznie 12 zajęć, które zostały podzielone na trzy pakiety (1 pakiet = 700 zł). Minimalna opłata to równowartość kwoty za 1 pakiet. 

JAK SIĘ ZGŁOSIĆ?

Wypełnij formularz i wyślij na adres kursdesign@asp.waw.pl. Po otrzymaniu potwierdzenia wolnego miejsca możesz dokonać wpłaty (nr konta znajdziesz poniżej) i przesłać nam potwierdzenie przelewu. 

Wpłat za 1, 2 lub 3 pakiety można dokonywać przelewem bankowym na konto: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 5, 00-068 Warszawa, nr konta 83 1240 6247 1111 0000 4974 1652. W tytule przelewu należy wpisać kurs design! oraz podać jedną ze specjalności (projektowanie produktu i komunikacji wizualnej lub projektowanie ubioru) i podać nazwę pakietu (teoria, sztuka i/lub projektowanie). Należy dokonać wpłaty i przesłać nam potwierdzenie przelewu na adres kursdesign@asp.waw.pl.