Dobry Wzór 2021 dla lokomotywy wodorowej

Opublikowano 8 listopada 2021

 

Serdecznie gratulujemy kolejnej zasłużonej nagrody naszemu wydziałowemu koledze dr. hab Bartoszowi Piotrowskiemu za projekt sylwetki lokomotywy SM42-H2 PESA z  innowacyjnym napędem wodorowym.
Zapraszamy do zapoznania się z opisem tego imponującego projektu, który jest jaskółką zmian w transporcie.

SM42-H2 PESA

Lokomotywa manewrowa z nowoczesnym, innowacyjnym napędem wodorowym jest w pierwszej kolejności profesjonalnym narzędziem pracy, a jednocześnie dla PESA i ORLEN prototypem i poligonem badawczym dla technologii wodorowej. Program H2-Hydrogene PESA i budowa SM42/H2  ma stać się wstępem do pełnej komercjalizacji technologii wodorowej dzięki zastosowaniu jej w przewozach pasażerskich i CARGO.

Stylistyka, która jest jedną z funkcji powinna pokazywać te cele, wiązać je z wizerunkiem, wzbudzać emocje, ale i adekwatnie dobierać środki. Stylistyka nie narzuca się, ale nawiązuje do aktualnych trendów jest minimalistyczna, wykorzystuje mocne przełamania i fazy w racjonalny sposób odnosząc się do planowanych funkcji użytkowych. Znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczna, pionowa lampa LED na froncie pojazdu, sygnalizuje proces ładowania wodoru (kolor niebieski), awarię/serwis (kolor czerwony), a przy pracach i sprzęganiu doświetla skutecznie strefę przed pojazdem (mocne światło białe). W tym obszarze umieszczono również część systemów dla jazdy autonomicznej. Pierwotna forma SM42 (pozostała tylko ostoja/rama i część układów biegowych) uległa całkowitej zmianie, większa ilość wyposażenia i zbiorniki z wodorem, powiększyły część techniczną, zlikwidowano pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny. Bryła pojazdu stała się zwarta, kabina z nowym, dużym panoramicznym oknem zaznaczona, a jednocześnie mocno zintegrowana z formą całości. Kabina maszynistów jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. W zakresie ergonomii wyzwaniem było zapewnienie możliwe jak najlepszej widoczności prowadzącemu pojazd przy ograniczeniach skrajni (dostępnej przestrzeni) oraz funkcjonalne rozplanowanie funkcji w generalnie ograniczonej przestrzeni kabiny.

Lokomotywa wodorowa będzie wyposażona w zaawansowane systemy diagnostyki z opcją podglądu aktualnego stanu on-line. Każdy jej system komunikujący się z nadrzędnym układem sterowania będzie informował o swoim stanie. Na podstawie zebranych danych oraz danych historycznych system diagnostyki będzie weryfikował stan pojazdu oraz zalecał ewentualne czynności serwisowe w celu niwelowania możliwości powstania groźnych awarii.

Projekt: Bartosz Piotrowski – sylwetka zewnętrzna, Krzysztof Nogowski – kabina
Producent: PESA Bydgoszcz SA
Nagroda DOBRY WZÓR 2021 w kategorii: Przestrzeń publiczna

Film prezentujący lokomotywę wodorową:

Film o Bydgoskiej PESie przygotowany na EXPO Dubaj: